Avatar billede azerty Juniormester
31. juli 2019 - 14:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

cacls vs. icacls

Jeg har siden Windows XP-dagene brugt følgende kommandoer til henholdvis at nægte og give en bruger adgang til en mappe:

cacls c:\somefolder /e /c /d %username%

cacls c:\somefolder /e /c /g %username%:f

Det hedder sig nu i Windows 10, at "the command cacls has been deprecated. Please use icacls instead."

Mit spørgsmål er tvedelt:

1) Når Microsoft "deprecater" en kommando, er der så en risiko for, at filen "cacls" eller dens kommandoer ikke vil virke i fremtidige versioner af Windows 10 - fx at filen "cacls" bliver udeladt/fjernet fra "System32" ??

2) Hvordan bruger jeg "icacls" til at køre kommandoer mage til ovennævnte kommandoer ??

På forhånd tak.
Avatar billede INK Ekspert
31. juli 2019 - 16:09 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2019 - 14:37 #2
den gamle vil typisk bliver fjernet helt - rutiner, der bruger den i scripts vil få en fejlmelding, og så er det bare at rette den til det nye kald.
Når det har noget med brugeradgang til mapper, så er det typisk fordi m$ laver om pga sikkerhedsproblemer i gammel kode, og de vælger at starte helt forfra med for at rydde op.
Avatar billede azerty Juniormester
01. august 2019 - 22:26 #3
Takker for input.

Jeg har leget lidt med “icacls” for at finde noget, der ligner de ældre “cacls”-kommandoer, men enten findes de ikke, eller også kan jeg bare ikke finde ud af det.

En pudsighed: Jeg har to Windows 10-computere. Begge indeholder den gamle fil “cacls.exe”. På den ene computer virker mine cacls-kommandoer helt fint. På den anden computer ignoreres kommandoerne.

Jeg lader spørgsmålet hænge lidt endnu.
Avatar billede azerty Juniormester
04. august 2019 - 19:56 #4
For at lukke spørgsmålet:

Jeg sad et par aftener i træk og prøvede mig frem med icacls. Pludselig var løsningen der:

cacls c:\somefolder /e /c /d %username%
modsvares med icacls således:
icacls "c:\somefolder" /deny "%USERDOMAIN%\%USERNAME%":(F)

---

cacls c:\somefolder /e /c /g %username%:f
modsvares med icacls således:
icacls "c:\somefolder" /grant "%USERDOMAIN%\%USERNAME%":(F)

---

Tricket er, at %USERDOMAIN% skal med i kommandoen.

Jeg lukker spørgsmålet og takker for input.