Avatar billede Steinbeck Mester
17. september 2019 - 10:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find ugenumre ud fra angivet måned og år

Hej,

Jeg har et regneark hvor jeg har en makro der skal trække data ud fra økonomisystemet på ugebasis, da datamængden ellers er for stor.
Til dette har jeg lavet en oversigt med årstal og ugenumre, hvor jeg tager ugenr idag minus et tal som er antal uger bagud.
Ud fra disse årstal og ugenumre bliver datoerne for ugerne så beregnet.

Jeg vil gerne undgå at skulle indtaste det antal uger der skal fratrækkes for at finde det korrekte ugenr som angiver de uger som vedr. den måned jeg skal trække data fra.
Jeg har dog desværre ikke fundet en funktion eller andet der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. september 2019 - 11:06 #1
Jeg er lidt i tvivl?
Vil du have, at din makro skal finde ugenummeret for den 1. i måneden, og dernæste de næste fem uger frem til den sidste dato i måneden?
17. september 2019 - 11:13 #2
Hvis du bruger dags-dato som udgangspunkt, og dermed får uge 38, så kan du vel bruge noget med 7 dage gange det antal uger du skal trække fra til af finde den dato du skal starte din forespørgsel med... ellers er jeg nok bare i samme tvivl som Dan.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
17. september 2019 - 11:24 #3
A1= antal uger bagud

=IDAG()-7*A1

hvis det er hele uger tilbage atlså uger tilbage + dage i denne uge

=IDAG()-UGEDAG(IDAG();1)-7*A1
Avatar billede Steinbeck Mester
17. september 2019 - 12:07 #4
Jeg skal kunne angive en hvilken som helst måned i f.eks 2019 og på den baggrund finde ugenumrene. Datoerne har jeg beregnet ud fra årstal og ugenumre og det fungerer fint.

Det behøver ikke at være en makro der finder ugenummeret.
Avatar billede Steinbeck Mester
17. september 2019 - 12:08 #5
og månedsangivelsen bør være uden datoer.
Avatar billede Steinbeck Mester
17. september 2019 - 12:43 #6
På baggrund af jeres spørgsmål fik jeg tænkt lidt mere over det og fandt frem til denne simple løsning for at finde den første uge i måneden og dermed kan lægge en til i den efterfølgende celler:

=UGE.NR(DATO(C2;C11;1);2)
Avatar billede Steinbeck Mester
17. september 2019 - 12:44 #7
Du får løsningen Dan, da det var dit spørgsmål som triggede det.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. september 2019 - 09:24 #8
:-)