Avatar billede Cille04 Mester
25. oktober 2019 - 10:50 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Router og IP-adresse

Jeg har lidt svært ved at forstå det her med routere og IP-adresser.

Hvis man for eksempel har 3 computere i hjemmet, kan man med en router jo lade dem dele internetforbindelse - vil de så også allesammen have samme IP-adresse eller?

Tak på forhånd :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2019 - 10:54 #1
Routeren har en IP adresse som er på internettet, gennem den modtager du data.
Routeren deler små interne net adresser ud, til de ting som er koblet til den på dit eget private netværk.

Dine 3 computeren har hver deres IP adresse.
Avatar billede Cille04 Mester
25. oktober 2019 - 11:01 #2
Sidwave: Tak for hjælpen! :-). Så det vil sige, at alt der er på internettet (telefoner, computere, routere osv.) har deres egen unikke IP-adresse?

Læste det her på en hjemmeside: "Noget af det smarte ved en router er, at man dele IP adresse på den uanset, hvor mange computere man er koblet på"

- Hvordan skal det så forstås?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2019 - 11:04 #3
Opfat det som et kollegie.

Selve kollegiet er din router. Den har en hovedadresse.

Men hvert værelse har sin egen adresse i kollegiet... (altså hver enhed - telefon, PC, TV o.s.v.)

Så når der sendes post til kollegiet, fordeler kollegiet posten videre ud til de relevante underadresser.

Men når man sender post fra kollegiet, afleverer man posten på hovedkontoret, der sender det videre ud i verdenen...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. oktober 2019 - 11:05 #4
...Og den IP adresse man deler er så routerens hovedadresse...
Avatar billede Cille04 Mester
25. oktober 2019 - 12:08 #5
Ole_madsen: Det giver god mening, tusind tak for den gode forklaring!