Avatar billede Jesper13579 Novice
03. november 2019 - 20:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

OS X kunne ikke installeres på computeren

Hej alle

Jeg har en Macbook Air fra 2012, som var gået hen og blevet gammel og langsom.

Jeg valgte derfor at tage en sikkerhedskopi med Time Machine på en ny ekstern harddisk og herefter prøve at gendanne min Mac.

Jeg har fulgt proceduren som står på Apples egen hjemmeside https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Jeg er nået til punkt tre efter at have slettet disken og skal til at geninstallere, men hver gang jeg prøver skriver den “OS X kunne ikke installeres på computeren. Der var ingen pakker, der kunne installeres. Bed softwareproducenten om hjælp. Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen.”

Hver gang jeg klikker på start igen lige det er at der begynder at installere, men kommer efter fem minutter tilbage til samme skærm.

Jeg havde desværre ikke læst det nederste på det link jeg tilføjede ovenfor, at proceduren er en anden hvis ens styresystem er af ældre dato.

Jeg jeg haft OS X El Capitan.

Har jeg ødelagt computeren fuldstændig eller kan den reddes?
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2019 - 20:52 #1
Selvfølgelig kan den reddes. Ro på.

Du kan geninstallere MacOS El Capitan eller MacOS High Sierra. Sandsynligvis kan den endda køre MacOS Catalina.

Hvis du har slettet disken med diskværktøj og derefter starter på gendannelse, så kan/skal det lykkes. Der skal gendannes fra internettet, så den skal være tilsluttet med kabel eller wifi.

Har du prøvet Alt-CMD-R ved start af maskinen? Så får du seneste udgave kompatibel med din Mac.
Avatar billede Jesper13579 Novice
03. november 2019 - 22:29 #2
Hej

Det virkede med den taste kombination - og den spurgte om jeg ville installere Catalina.

Tak for hjælpen.
Avatar billede Jesper13579 Novice
04. november 2019 - 17:46 #3
Jeg er stødt på endnu et problem jeg håber at I kan hjælpe med.

I gendannelsen og installeringen af Catalina fik jeg mulighed for at bruge en sikkerhedskopi fra min eksterne harddisk (har flere backups da jeg har sat time machine til auto backup). Fordi jeg klikkede for hurtigt skrev den at overførslen mislykkedes (og gav mig ikke mulighed for at prøve igen) og jeg har derfor ikke fået restoret min backup.

Jeg har nu prøvet at gå ind i overførselsassistent, men den vil kun overføre min nyeste backup, som er efter opdateringen til Catalina og derfor går jeg ikke ud fra at min gamle data ligger på denne backup.

Hvordan får jeg restoret til min backup per 2/11, som jeg kan se ligger på min eksterne harddisk? Denne backup er foretaget på OS X EL CAPITAIN.

Håber jeg kan få mine billeder og dokumenter sikkert ud derfra. Skal også gøres ret hurtigt da Timemachine jo sletter de ældste backups når der ikke er mere plads.
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2019 - 18:00 #4
Når du åbner TimeMachine kan du normalt "bladre" tilbage i tiden. Prøv en dato umiddelbart før du installerede Catalina. Her kan du formentlig finde dine dokumenter, fotos m.v. Du kan så manuelt kopiere mapperne over.
Avatar billede Peter Praktikant
08. november 2019 - 21:08 #5
Jeg har fuldstændig samme problem med en Mac Pro med at den skriver “OS X kunne ikke installeres på computeren. Der var ingen pakker, der kunne installeres. Bed softwareproducenten om hjælp. Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen.”

Jeg har prøvet med Alt-CMD-R og CMD-R brgge flere gange og intet virker.
Jeg har prøvet at installere El Capitan (der var El Capitan på den før) fra en USB installer og får samme fejlmeddelse.

What to do?

Peter
Avatar billede INK Ekspert
08. november 2019 - 21:13 #6
Hvilken årgang MacBook Pro?
Har du slettet disken og formateret inden du forsøgte re-install?
Avatar billede Peter Praktikant
08. november 2019 - 23:34 #7
Det er ikke en MacBook Pro men en Mac Pro  5.1 2010.
Ja disken er slettet og formatteret inden re-install, men intet fungerer. Jeg har også prøvet med en ander harddisk, men med samme resultat.
Avatar billede Peter Praktikant
09. november 2019 - 19:59 #8
Jeg fik styr på det ved at følge disse to guider:

https://discussions.apple.com/thread/7251878
https://bensmann.no/changing-system-date-from-terminal-os-x-recovery/

Det viste sig at det var uret i maskinen der skulle sættes korrekt, weird!!!
Avatar billede fizzele Novice
06. januar 2020 - 00:57 #9
Hej. Jeg har samme problem, på min iMac fra 2011 (husker jeg det som) med versionen 10.7.5 hvor der bliver ved med at stå "Der var ingen pakker, der kunne installeres. Bed softwareproducenten om hjælp. Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen"

Nogen løsninger?
Avatar billede fizzele Novice
06. januar 2020 - 01:18 #10
Okay, jeg kom videre fordi den uventet virkede med "Alt-cmd-r". Men når jeg så prøver at installere Mac OS X Lion ved at vælge den mulighed der hedder "Geninstaller Mac OS X (Indstil og installer en ny kopi af Lion.), når jeg så kommer til forberedelse af installeringen siger den "Kan ikke hente de ekstra komponenter, der kræves til installering af Mac OS X" det er Mac OS X 10.7 den vil installere.

hjælp?!?!
Avatar billede fizzele Novice
06. januar 2020 - 01:30 #11
Jeg har nu prøvet at genstarte iMac igen og denne gang prøvet med tastekombinationen "CMD-R" hvor det så er "OS X El Capitan" der kan installeres og ikke "Mac OS X Lion". Men når jeg så vil installere det, siger den "der mangler en krævet overførsel"...
Avatar billede INK Ekspert
06. januar 2020 - 08:01 #12
Hej fizzele,
Prøv at starte en ny tråd, så er der flere, der kan byde ind. Denne tråd er markeret som løst.