Avatar billede baard Juniormester
05. november 2019 - 21:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sportstabel placering

I forbindelse med en større sportsturnering har vi en masse puljer med hver fire hold.

Vi holder i Excel styr på resultaterne og nedenfor er angivet en forenklet udgave af en pulje (den rigtige indeholder kampresultater på hver enkelt kamp, men det er ikke vist herunder, da det ikke er relevant)

                                  Målforskel                Point          Placering
Hold a                                3                          4
Hold b                                6                          6
Hold c                                -1                        2
Hold d                                -8                        0

Det jeg har problemer med, er kolonnen placering, hvor jeg gerne vil have at der står 1 ud for det hold som har flest point (og ved pointlighed, det hold som har den bedste målforskel), 2 ud for det hold som har næstflest point osv.

Sandsynligheden for, at både point og målforskel er ens er meget lille, så det behøver man ikke tage i betragtning (det klares manuelt, hvis det sker)

Jeg vil helst have, at løsningen kan laves uden brug af VBA og en almindelig sortering dur heller ikke, da holdnavnene osv. skal blive stående på deres nuværende plads. Det jeg søger er altså, at man ved hjælp af formler i regnearket kan løse problemet (det er selvfølgelig ok at bruge flere celler f.eks til højre for opstillingen).

Ved svar vil det være fint hvis cellereferencer passer til at holdnavne står i kolonne A og overskrifter i række 1.

På forhånd tak for hjælpen

Baard
Avatar billede Jan K Ekspert
05. november 2019 - 23:23 #1
Med point i D2:D5 og målforskel i C2:C5

=PLADS.LIGE($D2;$D$2:$D$5)+TÆL.HVISER($D$2:$D$5;$D2;$C$2:$C$5;">"&$C2)
10. februar 2023 - 14:06 #2
Tak for dette indlæg.

God inspiration til en turneringsplan!

Niclas /

https://www.hobbysport.dk/