Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 18:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kør makro sidste arbejdsdag i måneden

Hej derude,

Overskriften fortæller vist det hele :-)
Jeg står og mangler muligheden for, at køre en makro på månedens sidste arbejdsdag.
Jeg har lige nu prøvet med, at angive sidste arbejdsdag i celle AA1 og aktuel dato i AB1.
Herefter har jeg angivet AC1 som summen af de 2 celler fratrukket hinanden.
Så skulle værdien i AC1 jo gerne være oppe på 0, når det er sidste arbejdsdag.
Herefter har jeg bedt min makro om at køre, når værdien i AC1=0.
Så langt så godt, men problemet er, at den kun er =0 på nøjagtig samme tidspunkt i de 2 celler.
Værdien ændrer sig hurtigt til f.eks 0.1, 0.2 osv.
Så det virker ikke helt efter hensigten.
Håber, at det kan løses på en måde som i måske kan hjælpe med herinde.
På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2019 - 19:12 #1
jeg har en .bat-fil, der starter med pc - den kopierer gårsdagens dokumenter. Du kunne lave en, der testede på dato, og kaldte et excel-ark med en makro, som så åbnede dit ark, og lavede beregninger.
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 19:28 #2
Hmm, kan nok godt lave en  bat-fil, men kan ikke lige greje, hvordan jeg skulle kunne konstatere, at aktuel dato er den sidste hverdag i måneden.
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 19:29 #3
En anden mulighed kunne være, hvis jeg i mit nuværende setup, kunne afrunde min værdi i celle AC1.
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 19:34 #4
Bruger da bare funktion rund.ned :-)
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 20:06 #5
Endnu bedre.
Brugte funktion DATO.FORSKEL og satte formatet til "D"
Altså DATO.FORSKEL (AA1;AB1;"D")
På den måde vil tallet være præcist 0, når der er samme dato i de 2 celler.

Blot hvis andre skulle støde på problemet :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 20:09 #6
Ved en datoforskel på under "0" så vil cellen med formlen melde "NUM", så der skal lige lægges en ErrorHandler som er Exit Sub ind.
God aften.
Avatar billede HBC Seniormester
02. december 2019 - 21:38 #7
Lukker den her.