Avatar billede slammer11 Novice
11. december 2019 - 10:47 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Begrenset internet på router nr. 2.

Hej alle.

Jeg har fornylig sat en ekstra router op i mit hjemme netværk. Den er koblet op igennem min primære router med kabel.

Men vi kan ikke gå på wifi igennem den nye router.

Den nye router er sat op som standard på Linksys hjemmesiden. (192.168.1.1) Her virkede wifi fint.

Jeg har så byttet om på de to routere, så den nye nu er primær, her virker alt fint, men det gør det så ikke på den gamle, hvor vi nu ikke kan gå på wifi.

Har været inde og kigge i router opsætningen, men ved ikke rigtig hvad jeg skal kigge efter.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2019 - 11:21 #1
Hvad er årsagen til at du vil have 2 routere på? - det vil kræve en nøje konfiguration af router 2, hvis du skal undgå problemer.

Hvis det blot er for at "udvidde" netværket, er du galt på den - så skal du bruge en switch for kablet netværk, og et AccessPoint for trådløst netværk.

Forklar hvad formålet med router 2 er - så kan det ske der er en løsning der giver mening...
Avatar billede slammer11 Novice
11. december 2019 - 11:32 #2
Formålet er lige det du skriver, nemlig at udvide netværket. Dog blot på wifi siden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2019 - 11:48 #3
Så giver det ikke rigtig mening at sætte en router på. Den har godt nok indbygget AccessPoint, men du skal have rimelig styr på konfigurationen, for at du ikke spærrer for nogen tjenester.

Købt er selvfølgelig købt - du må ind og kigge på konfigurationen. Først og fremmest skal du slå DHCP serveren fra. Så skal du finde ud af at sætte den i DMZ - eller bridge mode. Da det er noget forskelligt fra router til router, kan jeg ikke rigtig hjælpe her...

...Eller du kan bide i det sure æble, og købe et simpelt AccessPoint i stedet: https://www.edbpriser.dk/produkt/tp-link-tl-wa801nd-300mbps-access-point/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2019 - 11:50 #4
...Tilføjelse - prøver du med Routeren, skal du også sørge for at den selv får IP adresse fra DHCP, og altså ikke den statiske 192.168.1.1 som den har nu...
Avatar billede INK Ekspert
11. december 2019 - 12:30 #5
Du kan få inspiration fra denne side
https://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/
Avatar billede slammer11 Novice
11. december 2019 - 12:45 #6
Tak for hjælpen til alle og god jul.