Avatar billede eliot Juniormester
05. februar 2020 - 13:32 Der er 6 kommentarer

Adskilt net til virksomhed

Hej Eksperter,

Jeg har brug for at kunne adskille et netværk, der bruges i min virksomhed, fra mit private netværk. (Virksomheden drives fra privatadressen og deler internetforbindelse)

Jeg har en internetforbindelse via Yousee med en Homebox (Sagem) router med kablet og trådløs adgang.

Hvis jeg køber en ny Wifi-router og forbinder den via ethernetkabel til min Hombox. Er det net fra den nye router så helt adskilt fra det private netværk?

Jeg tænker på GDPR omkring adgang til netværk.
Avatar billede wjens Guru
05. februar 2020 - 14:47 #1
En ekstra router med separat opsætning vil give dig et lokalt net adskilt fra resten af huset, så de ikke kan "se" hinanden, ja.

Men, det har vel ikke meget med GDPR at gøre?
Avatar billede eliot Juniormester
05. februar 2020 - 15:43 #2
Tak for dit svar.

Virksomheden har jo personfølsomme data som adresser, navne og e-mails på kunder og der går jeg ud fra, at det kun må være virksomhedsejeren og eventuelt ansatte der må have adgang til den del og ikke hele familien fra det private netværk?
Avatar billede eliot Juniormester
05. februar 2020 - 15:58 #3
Alternativt skulle man beskytte netværksdrevet med passwords, måske det ville være nok?
Avatar billede wjens Guru
05. februar 2020 - 16:17 #4
Enig, kun adgang for ansatte. Du skal kunne gøre rede for "tilstrækkelig" sikkerhed, og det kunne godt være passwords. Et netværksdrev tilsluttet på det separate firma netværk vil ikke kunne ses fra det private (men bør alligevel have passwords :-))
Avatar billede eliot Juniormester
05. februar 2020 - 18:35 #5
Okay, så i virkeligheden mener du at man kunne nøjes med at passwordbeskytte det to netværksdrev som virksomheden benytter foruden 2 dedikerede bærbre pc'er?

Fordelen ved kun at have "ét" netværk er at vi så alle kan bruge den samme printer, og det villegså gøre det nemmere at håndtere for mig kun at at have et net med en række acces points.
Avatar billede wjens Guru
06. februar 2020 - 09:30 #6
Det vil jeg antage uden at kende forholdene. Plus alt det sædvanlige med at sørge for opdateringer, firewall, osv.

GDPR stiller i hvert fald ikke præcise krav om hvordan du sikrer. De kræver "kun" at du med rimelighed har gjort hvad du kunne for at sikre data på fornuftig vis. Det afhænger naturligvis også af omfanget og følsomheden af de data du har.