Avatar billede Tvins Juniormester
12. marts 2020 - 20:56 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Bærbar med eSIM

Kan man få bærbar med eSIM? Hvordan vil hastigheden være i forhold til at bruge et modem man sætter i USB indgangen på bærbaren eller et trådløs modem.

Skal bruge den ifbm arbejde, hvor jeg skal rundt omkring i yderkantsdanmark, hvor der kan være dårlig netforbindelse.

Mange tak :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
12. marts 2020 - 21:14 #1
Du har vel også en smartphone med dig? Så er det jo bare at lave et hotspot på telefonen, så har du den netforbindelse du har brug for til din bærbare.
Du har hverken brug for esim eller modem.
Avatar billede Tvins Juniormester
12. marts 2020 - 21:26 #2
Hej kurtba.
Tak for dit svar. Smartphone er ikke en mulighed. Bærbaren skal ligge i bilen mens jeg skal ind til kunden, og derefter skal jeg benytte bærbaren i bilen. Der kan være 15 kundekontakter om dagen eller flere, og derfor ikke tid til hver gang at connecte smartphone til bærbaren.
Avatar billede kurtba Ekspert
12. marts 2020 - 21:34 #3
Der findes masser af bærbare, hvor der er mulighed for at sætte et simkort i og derved have 4g forbindelse.
https://www.edbpriser.dk/computer/computere/baerbar-laptop/?laveste_pris_inkl_fragt=0-60293&mobilt_bredbaand=4g&q=&sortering=pris&sort_retning=desc
Avatar billede puren Ekspert
12. marts 2020 - 21:43 #4
så du mener at det har en betydning for hvor hurtigt du kan downloade prono hvis du bruger Esim eller ej... læs lige op på hvad et SIM er??

hvis du skal bruge det et sted med lorte dækning så havde jeg nok brugt en router med 4G a la https://www.avxperten.dk/4g-router/3g-4g-router-til-sim-kort-tp-link-ekst-antenner.asp

og i sidste ende koger det jo ned i hvad for en modem der bliver anvendt og hvor gode er antende forholdene

#1 er på et 2G netværk og bruger hotspot og måske i gang med at sende en stor mail og mobilen ringer så bliver data forbindelsen lukket og først genoptaget når samtalen er afsluttet så at #0 vil have en extra forbindelse med sig giver god mening
Avatar billede Mikael Ekspert
13. marts 2020 - 10:16 #5
Vedr. #2.. Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener, at du er nødt til at koble computeren MANUELT til mobilens hotspot, efter hvert kunde besøg ??

Det burde/kunne du evt. skulle gøre inden 1. besøg.
Så længe mobilen ikke har været slukket/genstartet, så vil/kan computeren jo automatisk fange mobilens hotspot via Wifi, når du igen er indenfor nødvendig afstand, mellem dem..

Men hvis din udbyder ikke dækker aktuelt område, så er det heller ikke løsningen.

Som jeg læser omkring eSim, så er det stadig meget begrænset hvilken hardware/udbydere der understøttes pt. Og vist endnu ingen bærbare ??
Avatar billede Tvins Juniormester
17. marts 2020 - 20:36 #6
Hej igen.

Tak for jeres svar.

Kurtba: det link du har sat ind. Den billigste dér er:
https://www.fcomputer.dk/lenovo-yoga-c630-wos-13-3-snapdragon-850-8-gb-ram-256-gb-ssd-nordisk
Vil man kunne putte sim kort i den? Er det "4G LTE" i produkt spcifikation man skal se efter ved bærbare?

Puren: Det var et relevant og forholdsvis billigt router. Findes der en lignende router der er kan køre på batteri.

Mikael: internerdeling og wii-hotspot, er det det samme? Jeg har en iPhone 8, vil den modtage netværkssignalet godt nok og videregive det ligeså godt til bærbaren, som en mobilt bredbpndsrouter ville gøre.

Jeg troede at man aktivt skal ind i connecte hver gang bærbaren mister forbindelsen når man bevæger sig langt væk.

Du har ret, jeg har telmore, de understøtter ikke eSim til bærbare endnu. Så jeg er på udkig efter en bærbar hvor man kan sætte et data sim kort i, eller en mobilt bredbånds router. Hvilken mulighed vil være bedst i forhold til hurtigst og bedst netværk til bærbaren?
Avatar billede kurtba Ekspert
17. marts 2020 - 21:23 #7
Når det står 4G LTE, betyder det, at der er indbygget et mobilt bredbåndsmodem i pc.en. Der skal bare et simkort i, så skulle der være dataforbindelse.
Internetdeling og wifi hotspot er det samme.
Derfor var mit forslag, at du bare laver et hotspot på din bærbare, så kan du med alm. wifi forbindelse få internet på pc.en.
Det er forskelligt, hvor god en telefon er til at modtage internet, da antennerne i telefonerne sidder forskelligt. Iphone har været kendt for, at visse af deres modeller havde deres antenne siddende et dårligt sted, således at når man holdt på telefonen, så dækkede man for signalet. Det var ikke alle, og jeg kender ikke nærmere til, hvilke modeller det var.
Visse eksterne 4g modem med indbygget router har været kendt for at give et bedre hotspot, idet de var bedre bestykket med antenner til at modtage signalet, og derved også kunne levere et bedre signal til hotspot.
Om det indbyggede modem i de forskellige pc.er som har det, er bedre eller dårligere end en tlf. skal jeg lade være usagt, men det er nok også forskelligt fra model til model.
Personligt har jeg selv tidligere anvendt både med indbygget modem og med usb moden, men nu bruger jeg altid hotspot fra telefonen, idet det normalt fungerer fint for mig.
Når først pc.en har fundet og forbundet til hotspottet fra min mobil (sæt flueben ved forbind automatisk), hopper den automatisk på, når den får mulighed for det og ikke er forbundet til en anden enhed. På nogle telefoner er der dog indbygget en funktion, som deaktiverer hotspottet, hvis der i længere tid ikke har været en enhed tilsluttet. Det er for at spare strøm på telefonen. Om det gælder alle, ved jeg ikke.
Men når det er tilfældet, så er man altså nødt til lige at aktivere hotspottet på telefonen igen, når man skal bruge pc.en, men så burde den selv hoppe på igen.
Endelig er der det problem, at alt efter hvor man befinder sig, kan der godt være stor forskel på, om man får et godt signal fra det ene eller det andet selskab, da de ikke dækker lige godt alle steder.
Det kan jo så tale for, at man på telefonen har abb. hos et selskab og på router eller indbygget har et simkort til et andet selskab, som samtidig også benytter et andet netværk.
Hvis det indbyggede ikke har forbindelse, kan man jo så prøve at lave et hotspot på mobilen, idet der måske er bedre forbindelse til netop dette netværk det pgl. sted.
Avatar billede puren Ekspert
17. marts 2020 - 22:21 #8
den skal bruge 12V så det er der vel i en bil, fandt den lige her hos proshop også https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-TL-MR64004G-LTE-4G-N-Standard-80211n/2526501

#7 bare fordi den der er sim kort holder så er det ikke lig med at modemet også er med i den, og hvis jeg laver hotspot på min mobil en der ikke er nogle der har forbinde til den så bliver det slukket efter noget tid og så skal man manuelt ind og tænde det igen
Avatar billede Tvins Juniormester
18. marts 2020 - 20:00 #9
Tusind tak for jeres brugbare svar :-) Jeg er kommet frem til at købe en bærbar hvor man kan putte et sim kort i. Har fundet følgende jeg linker til. Synes dog den virker lidt dyr. Kender i andre modeller hvor man kan putte sim kort i der er billigere?

https://www.fcomputer.dk/lenovo-yoga-c630-wos-13-3-snapdragon-850-8-gb-ram-256-gb-ssd-nordisk
Avatar billede kurtba Ekspert
18. marts 2020 - 22:24 #10
Jeg er ikke ekspert i pc.er med indbygget 4g, da jeg vist aldrig er stødt på nogen, som har haft det som et krav, selv om jeg gennem tiden har rådgivet flere hundrede om, hvilken pc de skal købe.
Hotspot fra en mobil plejer at kunne gøre det.
Jeg er heller ikke ekspert i Yoga modellerne, men de er generelt dyrere, fordi de typisk er mere innovative end en "normal" bærbar. Jeg kan se, at den du linker til, bl.a. har touch skærm, der medfølger pen (kan være rart, hvis man har brug for det) den har en ekstrem lang batteritid m.m.
Så det må så være op til den enkelte, om det er det man har brug for, eller om man har andre krav.
Avatar billede Tvins Juniormester
23. marts 2020 - 17:06 #11
Tak for jeres hjælp :-) Jeg endte med at købe en bærbar med integreret LTE, så skal jeg ikke have bøvl med at tilsluttte et modem i bilen også. Købte bærbaren Lenovo X390, 4,6 ghz, 8 GB Ram, 25 SSD intel core i7.