Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
16. marts 2020 - 10:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan trækker jeg en af hver ud af mit datasæt uden at fjerne dubletter?

Hej.

Jeg har et stort dataset, hvor jeg gerne vil trække en liste ud med én af hver variabel fra mit datasæt.

Således:
Morten
Lars
Jens
Peter
Jens
Morten

Så vil jeg gerne et andet sted i mit ark kunne lave en  liste over de navne der fremgår, således:
Morten
Lars
Jens
Peter

Jeg er godt klar over at man med sortering kan fjernedubletter, men jeg ønsker få denne liste et andet sted i arket.

Nogen bud?

Pft.
Avatar billede Daffodil Professor
16. marts 2020 - 11:06 #1
det letteste er at lave en pivottabel
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
16. marts 2020 - 11:20 #2
Det er til et dashboard, hvorfor jeg gerne vil bruge en formel og ikke filtrering eller pivottabeller.
Avatar billede Jan K Ekspert
16. marts 2020 - 11:30 #3
Prøv med

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(INDEKS($A$2:$A$20; SAMMENLIGN(0; TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$20); 0)));"";INDEKS($A$2:$A$20; SAMMENLIGN(0; TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$20); 0)))

Ret selv områderne og indtast som matrixformel. Se mere her
http://kronsell.net/findunik.htm
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
16. marts 2020 - 13:47 #4
https://we.tl/t-dVu5NTrjCv

Hvad er det præcis jeg gør forkert?

Pft
Avatar billede Jan K Ekspert
16. marts 2020 - 14:35 #5
Du starter B-kolonnen med B2, men selv om a-kolonnen skal starte med A2, skal B-kolonnen starte med B1.

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(INDEKS($A$2:$A$34; SAMMENLIGN(0; TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$34); 0)));"";INDEKS($A$2:$A$34; SAMMENLIGN(0; TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$34); 0)))

og vær opmærksom på, at dine 0'er også vil optræde som en værdi.
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
16. marts 2020 - 15:05 #6
Perfekt! det virkede, tak!
Avatar billede Jan K Ekspert
16. marts 2020 - 15:17 #7
Velbekomme