Avatar billede Kast20 Seniormester
11. april 2020 - 13:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til CSS

Hej,

Jeg har svært ved at lave en CSS stil der påvirker "li::before" men kun den som er underliggende linket der indeholder klassen ".current".

Det må ikke bare være en CSS stil som påvirker den første li::before i rækken, da klassen .current kan skifte til et andet link.

Min markup ser således ud:

<div id="sidemenu">
<nav>

<ul>
::before
<li><a class="arrow-hover current" href="">.</a></li>
::before
<li><a class="arrow-hover" href="">.</a></li>
::before
<li><a class="arrow-hover" href="">.</a></li>
</ul>

</nav>
</div>

En som kan hjælpe med en løsning? :-)
Avatar billede softspot Forsker
11. april 2020 - 15:45 #1
Har du mulighed for at lægge current-klassen på li-elementet i stedet?

Jeg mener ikke du kan style et forfader-element til et element...
Avatar billede Kast20 Seniormester
12. april 2020 - 16:18 #2
Hej - det er et javascript jeg har fundet et sted. Er ikke sikker på jeg kan tilpasse det så det sætter klassen på li-elementet. Jeg kan evt. dele scriptet hvis du vil have et kig.
Avatar billede softspot Forsker
12. april 2020 - 17:44 #3
Det ville da være en start :)
Avatar billede Kast20 Seniormester
13. april 2020 - 14:06 #4
Super! :-)

Det ser således ud:

------

let mainNavLinks = document.querySelectorAll("#sidemenu ul li a");
let mainSections = document.querySelectorAll("section");

let lastId;
let cur = [];

window.addEventListener("scroll", event => {
  let fromTop = window.scrollY - 700;  // Top-margin

  mainNavLinks.forEach(link => {
    let section = document.querySelector(link.hash);

    if (
      section.offsetTop <= fromTop &&
      section.offsetTop + section.offsetHeight > fromTop
    ) {
      link.classList.add("current");
    } else {
      link.classList.remove("current");
    }
  });
Avatar billede softspot Forsker
13. april 2020 - 14:56 #5
Jeg ville da prøve (quick and dirty) med:

    if (
        section.offsetTop <= fromTop &&
        section.offsetTop + section.offsetHeight > fromTop
    ) {
        link.parentElement.classList.add("current");
    } else {
        link.parentElement.classList.remove("current");
    }

Du bør naturligvis tjekke om parentElement er != null og om den er af typen LI (hvis ikke skal der måske søges videre i forfaderhierarkiet).

Eksemplet forudsætter at den umiddelbare forælder til linket er LI-elementet (som du har vist i din kode), men det ville nok være bedre, at tjekke det, end forvente det. Det er nok et temperamentsspørgsmål :)
Avatar billede Kast20 Seniormester
13. april 2020 - 15:49 #6
Perfekt - det var lige hvad der skulle til og løsningen. Tusind tak for hjælpen. :-)

Nu kan jeg farve mit LI-element med:
#sidemenu li.current::before {color: #888 !important;}

Jeg bruger scriptet i en sidemenu, som så farver LI-elementet, når brugeren kommer ned til en bestemt <sektion> i indholdet som vist på https://css-tricks.com/sticky-smooth-active-nav/

Det eneste problem jeg har med scriptet er, at hvis min sidemenu først bliver vist meget langt nede på siden, fordi jeg har meget indhold før sidemenuen, så identificerer scriptet ikke den helt præcise lokation. I dette tilfælde sætter scriptet måske "current" klassen på et afsnit/li-element som først kommer senere i sidemenuen.

Det skifter altså ikke konsekvent så snart <section id="123">...</section> passerer toppen af browservinduet. På de fleste af mine sider er sidemenuen placeret højt oppe men på andre er det ikke helt optimalt. Har dog ingen idé om hvorfor det ikke kan identificere den helt rette scroll-lokation. :-)
Avatar billede softspot Forsker
13. april 2020 - 18:35 #7
Hvorfor trækker du de 700 fra window.scrollY?

Det gør Chris ikke :)