Avatar billede Morten Work Novice
23. april 2020 - 10:11 Der er 4 kommentarer

Opdatere datoer i tabel kontinuerlig

Hej ved ikke om det er rigtige kategori jeg oprette mit spørgsmål i.

Men jeg har brug for at få at vide hvilke slags database el. jeg skal bruge til følgende:

Jeg har en arbejdsplan med 5 kategorier (rækker) på en hjemmeside, hvor jeg løbende indsætter nye datoer. Jeg ville gerne at datoerne ligger sig i kontinuerlig rækkefølge i en tabel form.

Dato - Sted - By - Klokkeslæt - Opgave

Er det noget som er muligt?
23. april 2020 - 14:05 #1
Hej

Bare et tip til dig og eventuelle programmører.

Læg din dato som første felt (det er det bagved liggende program, som bestemmer rækkefølgen af dine felter.)

For da kan du omdanne dine datoer til tal (og det er nemmere at sortere tal i stigende eller faldende værdi end datoer (selvfølgelig kan datoer også sorteres i stigende eller faldende rækkefølge)  men det er nemmere at sortere tal (læs: datoer).

Eksempel 24-12-2020 (omdannes til 24122020 og datoen 31-12-2020 --> 31122020) og da tallet 31122020 er højere vil det lægge sig EFTER 24122020.

Og til orientering:

Jeg arbejder ikke i hjemmesider - mere .

Held og lykke.

KR
Avatar billede Morten Work Novice
23. april 2020 - 14:40 #2
Tak for tippet snestrup2000
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2020 - 15:40 #3
Hvis vi antager en relationel datanase, så ligger data konceptuelt slet ikke i en rækkefølge. Du angiver i udtræk hvordan data skal soretes via ORDER BY. Og hvis man anvender en DATE data type til et felt vil der sorrteres korekt efter dette.
23. april 2020 - 16:14 #4
@ arne_v:

TAK FOR "OPDATERINGEN". Det vidste jeg ikke .

KR