Avatar billede Frede Praktikant
25. april 2020 - 13:32 Der er 7 kommentarer

Problemer med at scanne på min printer.

Jeg har en ældre HP printer og netop købt en ny HP computer. På den gamle computer var der ingen scanningsproblemer. Jeg har ingen problemer med udskrivning, så printer og computer er koblet sammen. Følgende meddelelse
fremkommer, når jeg vil scanne: Kan ikke nå scanneren og HP twain- indScanningsfejl. Jeg håber I kan hjælpe mig med dette problem. På forhånd tak. Jeg har selv tænkt over, om det kan have noget at gøre med, at min printer er for gammel. Den er købt i 2011. Men det kan vel ikke være tilfældet. Det er  også blevet mig fortalt, at jeg måske kunne afinstallere scanningsdriveren, men hvordan gør jeg det? Hvis scanningsdriveren afinstalleres, så skal den jo geninstalleres igen og hvordan gør jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2020 - 14:30 #1
Hej Frede og velkommen til.
Du skal prøve at søge på om der findes Windows 10 software til din printer. Med den alder den har tror jeg måske nok du kan finde den. Oplys lige modellen og jeg kan evt hjælpe med at finde den.
Avatar billede milter Ekspert
25. april 2020 - 19:40 #2
Hvilken scanner/printer drejer det sig om?

Fejlmeddelelsen om "HP twain- indScanningsfejl" tyder på, at din scanner/printer helst vil bruge en såkaldt TWAIN-driver i samarbejdet med styresystemet/computeren. TWAIN-drivere hører som regel sammen med et ældre 32-bit styresystem, medens Windows 10 foretrækker at samarbejde med en scanner med det, som kendes som en  WIA-driver i et 64-bit styresystem.

Jeg havde selv det samme problem med en gammel Canon scanner for et par år siden, og der findes tilsyneladende flere brugbare løsninger. Løsningen for mig var at installere et gammelt billedredigeringsprogram fra 2006 og en 32-bit version af mit nye billedredigeringsprogram fra 2018 på min nye computer.

Hvis du aldrig har prøvet at fjerne eller installere en driver på din computer, så er det nok en god ide at involvere en ven, som kan hjælpe dig lidt rundt på computeren.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. april 2020 - 22:08 #3
#2 milter
Jeg har også måttet installere en ældgammel Paintshop på Windows 10 64-bit.
Photoshop 64-bit understøtter ikke TWAIN.
TWAIN driveren giver adgang til alle scannerens indstillingsmuligheder.
Det gør WIA driveren ikke.
Avatar billede milter Ekspert
26. april 2020 - 13:34 #4
@FinnRasmussen.
Min version er Paint Shop Pro 8.10, som jeg stadig har på en CD. Jeg har også PaintShop Pro 2018, og installationsfilerne til den indeholdt både 32- og 64-bit versioner. Jeg installerede begge, og 64-bit versionen virker ikke med min scanner (CanoScan 9950F), men 32-bit versionen fik jeg til at virke efter et par forsøg.

Nu må vi så se, om Frede har mod på at prøve :-)
Avatar billede falster Ekspert
26. april 2020 - 18:42 #5
Afhængig af hvordan din BIOS indstilling ser ud, kan du prøve at ændre Legacy USB Support fra Enabled til Auto.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. april 2020 - 22:34 #6
Har du overhovedet installeret driverne til din printer? I windows 10 er der formentlig drivere til selve printerdelen, men der er typisk ikke drivere til scannerdelen, så der skal du have fat i de originale drivere og installere dem, før du overhovedet har en chance for at få det til at fungere.
Avatar billede falster Ekspert
27. april 2020 - 12:41 #7
Har kunnet "genskabe" problemet på en Lenovo (Win 10 - 64) med en Canonscanner.

Det viste sig, at den driver, som pc'en automatisk installerede, og karakteriserede som den nyeste, ikke var den nyeste. Da den nyeste driver blev downloadet og installeret fra Canon, var problemet løst.

Så kurtba's budskab i #6 er vigtigt.

Søg på HPs support hjemmeside efter den nyeste driver. Download den og installer. Den gamle driver fjernes automatisk.