Avatar billede Jann6628 Mester
28. april 2020 - 08:38 Der er 2 løsninger

Knap til at indsætte en ny linje.

Jeg er igang med at lave en knap der kan lave en ny linje. Den skal kunne kopier den ovenstående linje, men den skal så også slette de celler som der er input i, og beholde dem som der er formel i.

F.eks.: A10- formel, B10:F10- Indput, G10:H10- formel, I10- Input.

Knappen skal nu copiere række 10 men slette alle input celler.

Makro:
Private Sub TilføjRække_Click()
    AddARow
End Sub

Sub AddARow()
Dim varUserInput As Variant
varUserInput = InputBox("Indtast rækkenummeret for hvor du ønsker rækken indsat:", _
  "Hvor skal rækken indsættes?")
If varUserInput = "" Then Exit Sub

RowNum = varUserInput
    Rows(RowNum & ":" & RowNum).Insert Shift:=xlDown
    Rows(RowNum - 1 & ":" & RowNum - 1).Copy Range("A" & RowNum)
    Range(RowNum & ":" & RowNum).ClearContents
End Sub

Knappen skal beholde funktionen om at brugeren selv vælger hvor der skal tilføjes en linje.
Avatar billede kim1a Ekspert
28. april 2020 - 09:22 #1
Var det ikke nemmere at kopiere de få bokse der var? Så i stedet for linjerne:
    Rows(RowNum - 1 & ":" & RowNum - 1).Copy Range("A" & RowNum)
    Range(RowNum & ":" & RowNum).ClearContents

Skriver du de formler du skal bruge i VBA
Range("A"&RowNum).formula =

Alternativt (hvis det er mange) så drop:
    Range(RowNum & ":" & RowNum).ClearContents
og i stedet skriv der hvor der skal slettes
Range("B"&RowNum&"."&"F"&RowNum).clear contents
Avatar billede Jann6628 Mester
28. april 2020 - 10:13 #2
Mange tak.
Jeg måtte ændre lidt, men jeg fik den til at fungere.

Løsning:
Private Sub TilføjRække_Click()

    AddARow

End Sub

Sub AddARow()
Dim varUserInput As Variant
varUserInput = InputBox("Indtast rækkenummeret for hvor du ønsker rækken indsat:", _
  "Hvor skal rækken indsættes?")
If varUserInput = "" Then Exit Sub

RowNum = varUserInput
    Rows(RowNum & ":" & RowNum).Insert Shift:=xlDown
    Rows(RowNum - 1 & ":" & RowNum - 1).Copy Range("A" & RowNum)
    Range("B" & RowNum & ":" & "F" & RowNum).ClearContents
    Range("J" & RowNum).ClearContents
End Sub