Avatar billede plok Forsker
28. april 2020 - 20:04 Der er 15 kommentarer

lave bootable USB til Macbook Air over en Win10 PC?

Hej.

Jeg har en Macbook Air Mid 2011 som jeg har været ved at geninstallere.
Efter jeg slettede harddisken og skulle geninstallere det sidste installeret system igen, ville den ikke. den siger at der mangler nogle komponenter for at kunne installere over internettet? Her er der tale om Lion OS.

Det jeg så efterspørger er en metode hvorpå jeg kan oprette en USB med Mac installations fil, så jeg kan geninstallere den på ny?

Jeg vil naturligvis gerne have den nyeste kompatible version som passer til min Macbook Air.

Jeg har forsøgt med et program som hedder, TransMac men uden held.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig?

God aften
Avatar billede Anders Seniormester
28. april 2020 - 20:20 #1
Sådan laver du et USB stik:
https://mackabler.dk/blogs/207_Lav-en-MacOS-Sierra-10-12-boot-USB-stik.html

Her er en liste med links til de forskellige Mac OS'er, 10.13 er vist nok max for din.
Avatar billede Anders Seniormester
28. april 2020 - 20:21 #2
Avatar billede plok Forsker
28. april 2020 - 20:37 #3
#1 Tak, men jeg skulle gerne kunne lave den igennem en Win10 PC?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. april 2020 - 20:52 #4
Du skriver internet. Er det denne metode du har forsøgt dig med?
https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/recovery-mode-internet-3636668/#toc-3636668-6
Avatar billede Anders Seniormester
28. april 2020 - 20:56 #5
Tror ikke en winPC kan formatere en disk i andet end Win formater. Så gætter på det ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. april 2020 - 22:12 #6
Filsystemer er ikke raketvidenskab. Windows kan formatere en disk til et ikke-umiddelbart-Windows-understøttet filsystem uden problemer. Følg blot denne guide for at formatere USB-drevet til HFS+, som var standard på Macbook-PC'er frem til 2017: https://smallbusiness.chron.com/format-disk-hfs-mac-49229.html

Download derefter MacOS-installeren via dit link. Så bør det spille.
Hvis de uspecificerede problemer, du omtalte, stadig optræder, er du nødt til at fortælle, hvad der konkret er fejlbeskeden.

At Windows og MacOS ikke umiddelbart kan læse ret mange af de samme filsystemer (exFAT er undtagelsen) er blot ét af mange eksempler på "forretningsfiduser", som brugerne ingen fornøjelse har af.

Ift. kompatibilitet (læs: lock-in) er Apple indiskutabelt den største skurk. Men det ville også være en bombe under Apples forretningsmodel, hvis det var nemt at installere MacOS på en Windows PC (Man kan godt, men det kræver en større indsats). På en almindelig PC kan man som bekendt installere hvad som helst.
Avatar billede Anders Seniormester
29. april 2020 - 01:33 #7
Det er desværre ikke så enkelt.
Apple har et format til eksterne diske og et til boot diske - så du skal finde et win program som kan formatere det ikke bare til mac men også på den rigtige måde.

Du kan ikke downloade Mac Os fra en windows PC, måske kan du via en torrent, hvis du kan finde en.

Også kan du ikke bare lægge installationsfilen over på disken eller lave en kopi af hvad der er i DMG-mountet, for at lave en Mac os startup disk skal der lægges et par filer mere med og de skal flyttes lidt rundt.

Måske kan du være heldig at finde en torrent/(Eller anden download fil) med det hele allerede klaret. Jeg har ledt, det er let at finde Mac OS 10.13 men jeg kan ikke finde det som en boot disk.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2020 - 08:23 #8
Denne guide fra 2019 anbefaler også TransMac. Den omtaler netop GPT filsystemet, som benyttes til boot-partitioner: https://pureinfotech.com/create-macos-bootable-usb-windows/ (Bemærk, at websitet har to guides. Dette er den nyeste fra marts 2020, som har et troubleshooting-afsnit ift. USB-medier).

... Men du nævnte, at "noget manglede", da du benyttede denne løsning... Det er ret afgørende, at vi ved, hvad dette konkret er.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 08:53 #9
Hvis man kan hente .ISO filen til systemet skulle der så være et problem at oprette et installation medie til Mac man kan boote på? Jeg har hentet et utal af Linux versioner og oprettet medier til dette. Sidst var det  LINUX Zoran jeg hentede. Til at oprette medie brugte jeg et program der hedder Etcher.  Det er nemt at bruge og er hurtigt til at oprette medier.  Jeg har dog ikke erfaringer med Mac hvordan det foregår.
Avatar billede Anders Seniormester
29. april 2020 - 11:27 #10
Apples .Dmg som de bruger til installationer af næsten alt software er det samme som et iso image, bare med lidt komprimering bygget ind.
Apples kan standard lave en dvd, CD eller usb stik ud fra en dmg med 2 kliks.

Det er bare lige den her, mac os filen er lavet til at starte på en mac og skal det startes som en boot disk skal det program også ligge der.
Boot disks er lavet til når alt andet går galt. Så den bruger slet ikke disken eller nogen interne systemer til at starte en boot disk.
Apple har i forvejen 2 indbyggede boot programmer et som ligger på mac’en og et som køre udelukkende over internettet. Der skal noget til at disse to dør.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 12:10 #11
En disk kan pludselig dø så man ikke har et system at starte på. Så man burde vel kunne få et medie der starter op med installation. Hvis ikke er Mac da ikke system der er specielt bruger venligt.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2020 - 13:44 #12
Jeg kan se i linket, jeg postede før, at man kan købe MacOS boot-images til download og lagring på en USB-pen via App Store. Det er da at holde kunderne for nar, hvis ikke det er muligt selv at oprette mediet, når man har en gyldig OS-licens.
Avatar billede Anders Seniormester
29. april 2020 - 14:09 #13
@eurositi og @220661
I skulle tag at læse hvad der står her inde.

Man kan let og hurtigt lave sin egen disk.
Hvis en disk dør kan man stadig bruge i hvert fald den ene metode til opstart uden disk, uden et ekstern disk. Som regel også den anden metode.
Avatar billede INK Ekspert
29. april 2020 - 14:31 #14
Formoder du oprindeligt har forsøgt efter denne plan
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Der er tre metoder, har du forsøgt dem alle?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. april 2020 - 15:58 #15
... Så må vi jo afvente, at spørgeren undersøger, om Macbookens indbyggede boot-funktioner til nødsituationer virker eller ej.

Det ændrer dig ikke på, at det er grotesk brugerfjendtligt, hvis det ikke er muligt at fremstille et MacOS bootmedie i f.eks. Windows eller Ubuntu. Jeg ville jo sagtens kunne gøre det omvendte.