Avatar billede MB280SK Seniormester
30. april 2020 - 12:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Finde unikt tal i celle, markerer den med farve og kopierer række

Hej
Jeg har et større ark med faner for hver måned.

Jeg har fået hjælp til arket før og tak for det :-). Nu vil jeg gerne ændre det lidt.
I den fane der hedder "Tjek" Vil jeg gerne kunne skrive vores "rep. nr." (5 cifre, uden foranstillet bogstav) i kolonne B.
Det nummer skal så findes i en af måneds fanerne.
Resten af linjen som den finder tallet i skal så kopieres ind i samme række i Fanen "Tjek". Jeg vil så samtidig gerne markerer den celle som indeholder det fundene tal i månedsarket.
Kan man gøre det med Lopslag?

https://www.dropbox.com/s/ja8po54iqnbinm4/TTI%20garantisager%202020.xlsm?dl=0

~PFT Steffen.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. april 2020 - 13:24 #1
Det lyder uhensigtsmæssigt/usandsynligt at klare det med lopslag da der skal ledes i flere forskellige ark og at der skal farvelægges.

Du er nok ude i noget vba makro for at klare det.
Avatar billede MB280SK Seniormester
30. april 2020 - 13:45 #2
Thomas_bk
Tænkte det nok... Øv.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. april 2020 - 14:18 #3
Det nummer der skal findes vil muligvis kunne gøres med en formel. Det sidste, det med at markere den celle der indeholder det fundne tal i månedsarket, har jeg pt. ingen anelse om, hvordan skulle kunne lade sig gøre formelmæssigt.

Vil du gå efter en VBA løsning (så er det ikke mig) eller er du er interesseret i, at jeg skal forsøge første del så bekræft, at du mener ark "Året" der hvor du faktisk skriver "Tjek".
Avatar billede ebea Ekspert
30. april 2020 - 14:20 #4
Jo, det kan man godt, men med en index match funktion. Hvis OP har tid til at vente, skal jeg kigge på det senere i dag, og der ikke kommer et svar i mellemtiden ;-)
Avatar billede MB280SK Seniormester
30. april 2020 - 14:32 #5
Hej Ebea.
Jeg har bestemt tid til at vente, og det er selvfølgelig rigtigt som xl-Enthusiast skriver det er i arket der hedder Året.
Det vil jeg dog gerne have omdøbt til Tjek.

- Tusind tak for jeres bemærkninger & tid allesammen.
Så dejligt at alle gider hjælpe :-)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
30. april 2020 - 14:53 #6
Det med farvemarkeringen kan man forestille sig kan laves med betinget formatering, hvis det skal være.
Avatar billede ebea Ekspert
30. april 2020 - 15:10 #7
#5 - Jeg tog lige et hurtigt tjek på din fil, og jeg kan se, at du har en VBA funktion i alle dine ark (også nye ark), som gør at man ikke kan opsætte en indeks/match funktion, uden at skulle ændre din VBA løsning.
Og VBA er ikke det jeg er mest inde i. Men jeg kigger lidt dybere, senere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. april 2020 - 15:47 #9
Jeg har indsat en hjælpekolonne i alle månedsark (kolonne A)
Avatar billede MB280SK Seniormester
01. maj 2020 - 07:36 #10
Godmorgen xl-Enthusiast
Næsten.... Det var nu den række som formlen finder tallet i der skal farves, nærmere betegnet rækken i månedsarket.
Men eller super fint. Jeg vil prøve at lave den sidste "krølle" via betinget formatering.
Hvad har du gjort for at undertrykke VBA der advare om at der i forvejen er skrevet samme sag ind?
Den funktion skal stadig være i månedarkene.

~steffen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. maj 2020 - 09:36 #11
Jeg midlertidigt "comment'ed out" kodeblokken i Denne projektmappe i forbindelse med indsættelse af ny kolonne A. Rettelse af arknavnet til Tjek skal nok rettes i koden. Om der er andet der skal rettes i koden kan jeg ikke lige gennemskue.
Avatar billede MB280SK Seniormester
01. maj 2020 - 10:42 #12
Tusind tak alle 3 for jeres løsninger.
Jeg må bukke mig i støvet. I er sørme dygtige.
Jeg går med Ebeas Løsning, den sidder lige i skabet.

Fantastisk site det her....
Ha en rigtig god weekend
Avatar billede ebea Ekspert
01. maj 2020 - 11:13 #13
#12 - Du er velkommen ;-) Og god weekend til dig!