Avatar billede Kast20 Seniormester
15. maj 2020 - 00:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign 2 kolonner

Hej,

Søger lidt hjælp til en Excel-formel, der sammenligner kolonne A med kolonne B og de værdier som der er i kolonne B men som ikke er i kolonne A bliver så vist i kolonne C.

Den første linje i hver kolonne skal være reserveret til en kolonneoverskrift.

Kolonne A = OLD
Kolonne B = NEW
Kolonne C = DIF

Eksempel på hvad der skal ske når værdier bliver sat ind:

I kolonne A har jeg følgende værdier:

I kolonne B har jeg følgende værdier:

I kolonne C ønsker jeg så at formlen automatisk spytter værdierne "4" og "7" ud, fordi disse værdier ikke er tilstede i kolonne A men kun i kolonne B:

Der må gerne sammenlignes på alle linjer i kolonne A og B eller 10.000 linjer hvis der skal angives et antal.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2020 - 07:50 #2
Der var en mindre fejl i formlen i #1, så brug denne her i stedet for:

https://www.dropbox.com/scl/fi/fz1y4rhviwmuzng6202zj/Old_New_2.xlsx?dl=0&rlkey=99opcupjxmerv3q54w7n3vh9h

Bemærk at det er matrixformler.
Avatar billede Kast20 Seniormester
15. maj 2020 - 16:29 #3
Perfekt, stor tak for hjælpen! :-)

Jeg kan se at den lige fryser lidt når man ændrer værdier men kunne så se i bunden af Excel, at den kører en beregning hver gang, som lige skal have lov at køre igennem.

Kan man flytte hjælpekolonne til et andet ark, eller skal det være på det samme? :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2020 - 20:18 #4
I filen der linkes til har jeg flyttet hjælpecellerne til Sheet2, kolonne Z.
Desuden har jeg lavet Sheet1!A1:C7 samt Sheet2!Z1:Z1000 om til Excel tabeller.

Herved bliver det hele meget hurtigere. Tabellen i Sheet1 udvider sig automatisk når du indtaster nye data. Hvis du får brug for mere end 1000 rækker skal du huske at kopiere formlen i Sheet2 kolonne Z tilsvarende længere nedad.

https://www.dropbox.com/scl/fi/zforujgm3g0i5o00cp6qq/Old_New_3.xlsx?dl=0&rlkey=nd9nb0zz7xetswhgtdzkz3sgz
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. maj 2020 - 05:35 #5
Hvis du får brug for mere end 1000 rækker skal du huske at kopiere formlen i Sheet2 kolonne Z tilsvarende længere nedad

+ huske at rette referencerne til.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. maj 2020 - 05:47 #6
Glem #5, men brug venligst denne fil.

Stadigvæk gælder dog, at hvis din tabel i Sheet1 går mere end 1000 rækker nedad, så skal du huske at kopiere formlen i Sheet2 kolonne Z tilsvarende nedad.

https://www.dropbox.com/scl/fi/0g6vewqf3lgjnkq5sy105/Old_New_4.xlsx?dl=0&rlkey=rgi7j5tod0tveyv4k2xx76739
Avatar billede Kast20 Seniormester
19. maj 2020 - 01:32 #7
Hej igen,

Jeg prøvede lige den seneste version men synes ikke altid den opdaterer i "DIF" kolonnen, når jeg kopierer en ny række værdier ind i "NEW" som ikke er i "OLD" kolonnen. Det problem har jeg ikke med filen fra #2.

Det skal også siges, at jeg også skal kunne matche på bogstaver og andre tegn og ikke kun tal.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. maj 2020 - 11:43 #8
Det problem synes jeg ikke jeg kan genskabe.
Kan du uploade filen hvor det går galt?
Avatar billede Kast20 Seniormester
19. maj 2020 - 23:18 #9
Kan se problemet opstod, fordi jeg satte en ekstra række ind øverst, som skal fungerer som en overskrift for arket.

- Overskrit
- OLD - NEW - DIF
- Værdierne

Når jeg kigger på Sheet2, så giver det en fejl i den første celle i "hjælpekolonne" som melder #VÆRDI!. Er der et sted jeg lige skal rette, så det virker med den tilføjede række (overskrift) i Sheet1?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 09:41 #10
Kan du ikke enten uploade filen til Dropbox eller sende mig en personlig besked så jeg kan give dig min emailadresse og du så herefter kan sende filen til mig. Det er tusind gange lettere, hvis vi arbejder med "the real thing".
Avatar billede Kast20 Seniormester
20. maj 2020 - 13:11 #11
Har sendt dig en mail. :-)