Avatar billede Rookiedad Praktikant
22. maj 2020 - 10:16 Der er 3 kommentarer

God løsning på Netværk i helehuset med WAOO fiberboks

Hej

Jeg har den problemstilling at jeg ønsker at få både WIFI og Kabeladgang i min kælder, så der kan games via kabel tilslutning og bruges WIFI dernede.
VI har en fiberboks ICOTERA 6851-01 hængende i stuen i den ene ende af huset.

Men min meget begrænset viden inde for dette felt forestiller jeg mig at jeg skal anskaffe mig en langt kabel (ca 20 meget) der trækkes fra fiberboksen til en router i kælderen som skal give wifi og kabeltilslutninger.

Spørgsmål:
Er denne løsning korrekt?
Hvilken router skal man vælge?
Er en router udover fiberboksen nok?
Betyder det noget hvordan kablet trækkes? Udendørs vs indendørs?
Avatar billede wjens Guru
22. maj 2020 - 13:59 #1
Det vil være en fin løsning. Køb et kabel type cat6 og træk ned til en router i kælderen.
Routeren skal sættes til at være "access point" (DHCP skal slås fra), så du ikke får et separat lokalt netværk. Hvis kælderen ikke er enorm, burde en være rigeligt.

Skal du bruge mange kabeltilslutninger i kælderen, for så får du brug for en lokal switch, der forbindes fiberbox > switch > wi-fi-router?
Avatar billede wjens Guru
22. maj 2020 - 14:32 #2
Indendørs eller udendørs kabel er ligegyldigt for trafikken, men kabler til udendørs er dyere.
Avatar billede BacceDK Juniormester
22. maj 2020 - 17:29 #3
Du kan også bare føre kabel fra fibia router til kælder. Der sætter du så en switch så du kan kable fra den og så sætter et access point som denne op
https://www.avxperten.dk/ubiquiti-access-point/ubiquiti-unifi-lite-1-stk.asp?gclid=CjwKCAjw8J32BRBCEiwApQEKgVPQJgK7RDsGRN-_aOIRcdnGcMerfCASAEl1rrje2JfJ-5aUHgOKMRoCp9sQAvD_BwE så slipper du for bøvlet med flere routere, og måske også spare en lille skilling, selvfølgelig alt efter hvad routeren skulle koste.