Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2020 - 14:51 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Printer ikke det samme ud på A4 og A0

Jeg har en plakat jeg fint kan printe ud i A4 på en alm kopimaskine MEN når jeg skal printe den ud i A0 på en plakat printer kommer der ikke en firma logo på plakat
Hvad kan det være ? På vis udskrift er der logo på.
Kopimaskine er en Konica Minolta c458 og plakat printer er en Hp Designjet z2100 44" .
Filen er her og logoet der DHE
https://easyupload.io/ew6nja
Avatar billede ebea Ekspert
16. juni 2020 - 15:06 #1
Det er som om at den del med teksten, ikke er indeholdt i filen, når der printes. Prøv med den fil som er indeholdt i Linket, herunder.

https://www.dropbox.com/s/l14ehfc685eu6fe/udstillingsplakat.pdf?dl=0
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2020 - 15:58 #2
PDF er i virkeligheden (eller var - oprindeligt :-) printersproget PostScript. Ofte vil PDF dokumenter derfor printes bedst med en PostScript driver.

Når man så vælger en anden driver - en PCL, UEFII eller "universal" driver, skal der konverteres, og det går en gang imellem ud over indlejret tekst - eller sågar billeder.

Der er derfor to løsninger du kan prøve:

1. Eksperimenter med en anden driver på den printer der ikke virker.
2. Dan PDF dokumentet som rent billede - det findes i "printerdriver" indstillingerne for den PDF printer eller program du bruger. Jeg vil tro det er det ebea har gjort...
Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2020 - 18:51 #3
Får det testet i morgen formiddag på arbejder og vender tilbage.
Hvordan laver jeg det som en ren billede ?
Den er gemt som PDF fra Indesign
Avatar billede ebea Ekspert
16. juni 2020 - 19:55 #4
#2 - At Postscript oprindelig skulle stamme fra PDF er nu ikke korrekt. Postscript er et selvstændigt "sprog", som blev udviklet for at lave en form for standard til de første Laserprintere som kom på markedet, og udviklet af grundlæggerne (John Warnock og Charles Geschke) af Adobe.
At det så som regel er bedst egnet til udskrift af PDF filer, er en anden sag, og anden historie ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
16. juni 2020 - 19:57 #5
#3 - Her er en fil son PNG. Det er samme fil, som danner basis for PDF filen.

https://www.dropbox.com/s/sjudznmk0m2xybv/udstillingsplakat.png?dl=0
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2020 - 20:06 #6
ebea - jeg tror du læste forkert... - jeg skrev "PDF er i virkeligheden (eller var - oprindeligt :-) printersproget PostScript" - ikke at PostScript stammer fra PDF.

Det ville også være fantastisk bagvendt, da PDF blev opfundet langt tid efter PS.

Men går du ind og undersøger begge typer data, vil du finde ud af at de er mere eller mindre identiske... - og tada... - det er sørme også Adobe der står bag PDF. Du kan læse mere i første afsnit her: https://en.wikipedia.org/wiki/PDF
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2020 - 20:20 #7
Jeg har desværre ikke nogen indesign at teste på - men når du gemmer burde du have en mulighed for at styre indstillinger for PDF filen, og dermed gemme som billede - eller også kaldet bitmap.
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2020 - 20:21 #8
#3.

Jeg bruger PDF-XChange Viewer, og der er proceduren for at lave et TIFF ud af din PDF i A0-størrelse at ændre DPI for din PDF til ca. 900 med "Eksporter > Eksporter til billede",  og derefter gemme billedet. Hvis vi skal være helt præcis, så vil en DPI på 317,847 give et billede, som vil printe meget tæt på A0-størrelse.

Fremgangsmåden for Adobe Acrobat er måske ikke helt den samme, men den ligner nok.
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2020 - 20:54 #9
For lige at præcisere #8 lidt mere, så giver en forhøjelse af PPI/DPI til 900 et billede på 10524 x 14882 pixels. En ændring af DPI til 317,847 derefter giver en printet størrelse meget tæt på A0-formatet.
Avatar billede lurup Ekspert
16. juni 2020 - 22:42 #10
Jeg mente hvordan man laver det om til en PDF billede fil hvor det hele er et felt
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 07:31 #11
#10 -  HVORDAN du gør det, er der flere muligheder for, ud fra det billede du startede med. Men som udgangspunkt, så har Windows10 en ganske udmærket PDF udskrift driver, som altid laver en perfekt PDF fil. Så hvis du har en færdig billed fil, så vælg at udskrive billedet gennem Windows10, til PDF printeren.

Jeg uploadede faktisk både en PDF fil, og en PNG fil, så du havde 2 muligheder for at prøve.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2020 - 08:12 #12
Adobe InDesign kan eksportere som billedfil:
Filer / Eksporter / Vælg jpg
Ebea har allerede uploaded en billedfil i #3, men prøv først pdf-filen i #1
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2020 - 08:43 #13
*billedfil i #5

En plakat i A0 størrelse behøver ikke nødvendigvis at blive printet i fuld printeropløsning, den skal jo betragtes på afstand.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2020 - 09:46 #14
Der er mange der har misforstået opgaven - vi skal IKKE gemme PDF filen som en billedefil. Vi skal gemme et indesign som PDF fil, men med tekst indlejret som billede. Så vi arbejder rent i PDF - hverken Tiff eller JPG.

Microsofts PDF printer er så simpel, at man ikke kan ændre noget ved PDF egenskaberne - men hvis ellers det virker, er det jo godt nok.

InDesign har jeg desværre ikke selv, så jeg kan ikke lege med options - men jeg kan se af https://indesignskills.com/tutorials/indesign-export-pdf/ at der findes en del. Bl.a. kunne jeg godt tænke mig at se hvad der er på fanebladet "Advanced"...
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 10:21 #15
#14 - Og hvormed mener du at vi har misforstået opgaven?
Problemet var, at OP ikke kunne forstå hvorfor at der manglede det nederste på billedet, når han printede med en plakat printer, men ikke på en kopimaskine.
Og til det spørgsmål har han uploadet en PDF fil.

Så det er årsagen til, at PDF er "indblandet".
At problemet er opstået, tillægger jeg, at det er 2 forskellige elementer som OP har sammensat i Indesign (et rent stykke grafik (billede), og så blandet tekst). Og ligesom i bl.a. CorelDraw, så opfattes disse ting forskelligt af en printer (driver).

Jeg kender ikke Indesign personligt, men da det kommer fra Adobe, og den bruges i den grafiske branche, ved jeg jo at det er en tilpasning med at få forskellige formater blandet sammen (jeg er selv oprindelig Typograf/Grafiker), og ved at ved print, så kan det give problemer.

Og som skrevet i tidligere indlæg, kan det løses ved at lave en færdig billedfil, og bruge bl.a. Windows10 PDF printer til at udskrive.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. juni 2020 - 10:39 #16
Kan også ske jeg har misforstået det - men som jeg læser det, ønskes en PDF fil, og ikke alle mulige andre billedeformater.

Der ønskes en løsning for, hvorfor PDF dokumentet opfører sig forskelligt på de to printermodeller. I hvert fald som jeg har forstået det.

Men du har da underforstået ret i at det ikke er min opgave at specificere problemet og ønsket løsning... en gang imellem hjælper det bare alle på vej at hjælpe med fortolkningen.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2020 - 10:54 #17
Jeg opfatter det oprindelige spørgsmål som:
Alt kommer med på print, undtagen logo.

Når pdf-filen åbnes i Adobe Illustrator kan man se, at teksten er indlejret som tekst.
Det bør være problemfrit.
Logo'et er indlejret som vektorgrafik (med en fandens masse kurvepunkter), og det må være det, som plakatprinterens driver kløjes i.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 11:11 #18
#17 - jeg ved ikke hvad det er du opfatter som Logo, Finn. Men hvis man åbner PDF filen i CorelDraw, vil man få 2 sektioner (som jeg skrev i #15). Et rent billede, samt en Gul baggrund forneden, med indsat tekst. Teksten er korrekt, konverteret til kurver, da man derved ikke mister nogen form for uønskede Font konverteringer i udskrift.
Og en konvertering af tekst til kurver, er ikke noget at en printer har problemer med. Problemet lå i PDF filen, da den var udgangspunktet.

Man kan så stille sig selv spørgsmålet, hvorfor et program som Indesign, som kommer fra Adobe, ikke er i stand til at producere en PDF fil, som er problemfri. PDF er jo Adobe's DNA. Men desværre så er Adobe gennem årene vokset af så mange tilkøbte programmer, at der i mange tilfælde er sket mærkværdige ting i tilpasningerne til Adobe's egne systemer.
Der er et gammelt ordsprog som siger "Skomager bliv ved din Læst".
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2020 - 12:50 #19
Jeg ville prøve at printe PDF'en ud som et billede - det har løst en del af vores problemer:
når du i pdfen klikker på udskriv - avanceret - sæt hak ved "udskriv som billede"
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2020 - 17:42 #20
#18
Jeg opfatter "dhe Efterskolen Skjern" med det tilhørende penselstrøg som logo.
Bogstaverne er omdannet til kurver med forholdsvis få punkter, men penselstrøget indeholder et utal af punkter - for at danne den uregelmæssige kant.

Den resterende tekst er indlejret både som redigerbar tekst, og en sort ramme om hvert bogstaver er indlejret som kurver. (Det har jeg først opdaget nu).
Kurver med forholdsvis få ankerpunkter.

Jeg kan redigere teksten, men rammen omkring følger ikke med. Den står tilbage med den oprindelige ordlyd - som outlinet tekst.
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 18:34 #21
#20 - Jeg ved ikke om OP vender tilbage med en melding om, om hvad resultatet af alle disse svar bliver (han har flere åbne spørgsmål, med mange svar).
Men nu er der nået 20 indlæg, så nu må det være tid at stoppe ;-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. juni 2020 - 10:02 #22
Et sidste forsøg, hvis lurup skulle vende tilbage:
I denne pdf er vektor penselstrøget med de alt for mange ankerpunkter udskiftet med en billedfil. Hvis logo kommer med på print, er antagelsen i #17 årsagen.
http://finnrasmus.dk/udstillingsplakat.pdf
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2020 - 15:31 #23
Jeg vil tro du har ret - Vektorgrafik er beregningstung, hvilket kræver meget hukommelse. Laserprintere har traditionelt masser af hukommelse, hvilket ikke altid er gældende for "linjeprintere".

Men et billede/bitmap fylder kun det som pixels fylder, hvilket alle printere i dag bør kunne klare.

Det er i øvrigt også derfor jeg foreslår at gemme PDF´en som ren billede (bitmap).
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 15:53 #24
#23 - Det blir' alligevel en lang indlægsrække i spørgsmålet ;-)

Nej, der må jeg korrigere dig Ole. Vektor grafik, er netop ikke beregningstung, men ganske nemt at håndtere, selv med store datamængder, da det er samme datamængde som håndteres, uanset om udskriftet er beregnet til et A4 ark, eller på størrelse med en fodboldbane.
Det er samme antal nodepunkter som er angivet i filen, uanset størrelse.
Og i tilfældet her, er vi i så lille en størrelse, at det ingen indflydelse har, overhovedet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2020 - 16:08 #25
Jammen sådan er det desværre ikke nødvendigvis... Du er nødt til at stille dig selv spørgsmålet - hvem konverterer vektorerne til bitmap?

Printeren er ikke nødvendigvis i stand til at tolke vektorgrafik direkte - det er helt normalt at driveren konverterer vektorgrafikken til bitmap, som printeren kan printe. Og så kan jeg garantere dig for at der er meget data, hvis der er mange vektorpunkter.

Husk, vi er ikke bare i en PC, som laver beregningerne "on the fly", men i en printer, der skal konvertere alt til punkter - og det er denne konvertering der kan være hukommelsestung. Bevares, visse printere forstår udemærket vektorpunkter - men det hjælper ikke hvis den forkerte driver så er installeret.

Så igen er vi tilbage til - hvordan er PDF filen genereret, hvilke drivere (typer) har vi med at gøre..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2020 - 16:28 #26
Lad mig lige korrigere mig selv :-)

Hvis IKKE det er driveren (som jo retteligt kører påPC´en), men printeren der skal konvertere fra vektorgrafik til bitmap, kan der opstå problemer med manglende hukommelse.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 16:46 #27
#25 - Jeg skrev ellers i et tidligere indlæg, at jeg hoppede af tråden, da den er blevet så lang, at den er uoverskuelig. Så det vil jeg gøre igen ;-)

Spørgeren (Lurup) vender formentlig ikke tilbage, så det er jo lidt spildt krudt, herinde!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2020 - 17:40 #28
Hmm - det er jo helt op til dig, om du vil følge med eller ej. Men det med at komme med et udsagn, og så "Og så hopper jeg i øvrigt af tråden".... - nå, ja, jeg synes i hvert fald det er en mærkelig måde at deltage i et forum på...
- men det er selvfølgelig op til den enkelte...
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 18:00 #29
#28 - Om du mener at det er en mærkelig måde at deltage i et forum på; ja, det er jo din vurdering.
Om vi 2 fremdrager synspunkter og udsagn om emnet, uden at der egentlig kommer respons fra den person som stillede spørgsmålet, er jo der hvor jeg mener at så blir' en tråd for lang og uoverskuelig, og at den kun lever i kraft af at der snakkes/diskuteres/udveksles synspunkter, uden at det fører til nogen egentlig løsning på spørgsmålet.

20 punkter på en tråd, så begynder det for mig, at være uden for det punkt hvor der kommer en løsning! Og hvor man har brugt for megen tid.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 18:17 #30
For at detaljere det en smule mere, hvad jeg mener med det i #29, så havde jeg allerede i indlæg #1 lavet en anden udgave af en PDF fil, som spørgeren kunne afprøve.
Dette kom der aldrig svar på!

Så spurgte OP (spørgeren) igen i #3 om hvordan han laver et rent billede. Så uploader jeg en PNG fil i #5. Dette kom der heller aldrig svar på.

Og så længe man end ikke gider reagere på, hvad brugerne herinde bibringer, ja så er jeg personligt ikke den der bruger unødvendig tid på spørgsmålet.
Avatar billede lurup Ekspert
21. juni 2020 - 16:17 #31
Tak for hjælpen alle

Det hjælper at lave filen om til en .jpg
Problemet er som jeg forstår det mellem nogle driver og pdf filer.
Samme fil kan jeg printe ud på alle andre printer/kopimaskiner

TAK