Avatar billede MagnusPed Novice
18. juni 2020 - 10:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til filtrering af data

Hej!

Jeg søger hjælp i forbindelse med filtrering af data.

Jeg er varerbestiller og skal anvende denne funktion for at optimere min tid og gøre mit arbejde nemmere.

Varene er listet ud fra hvordan de står i systemet i computeren, og desværre IKKE efter hvordan de står på varelageret, deraf er der en del tidspild da jeg skal gå frem og tilbage flere gange. Jeg har derfor ude i siden af hver varenummer placeret 1-2-3-4-5-6 ud fra det produkt jeg tæller først og så videre, og anvender så "filter" knappen fra højest til lavest, hvorefter den laver den fineste optællingsliste. MEN problemet er så, når jeg skal indtaste mine optællinger, at de nu IKKE står i den rigtige rækkefølge.

Kan man på nogen måde fjerne ens filtrering tilbage til originalen, så mine optællinger nu kommer til at stå, som de startede med, før jeg filtrerede dem? Jeg har prøvet at slette og gøre ved, men kan ikke komme videre?

På forhånd tak

MP
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. juni 2020 - 11:04 #1
Hvis du ikke har lavet andet i filen end at sortere, så kan du bruge "fortryd" funktionen til at gå tilbage til før du sorterede.

Alternativt skal du lave en ekstra kolonne før du sorterer hvor du har et fortløbende nummer fra første række og nedefter. Husk at hvis du bruger en formel til at lave nummeringen skal denne omdannes til fast værdier. Denne kolonne med nummeringen vil kunne bruges til at sortere tilbage til dit udgangspunkt.

Endnu et alternativt hvis der er system i den måde som listen bliver leveret fra systemet kan du sortere efter den værdi. eksempelvis varenummeret.
Avatar billede MagnusPed Novice
18. juni 2020 - 11:17 #2
Hej Thomas,

Tak for hurtigt tilbagemelding.

Jeg tror ikke helt jeg er med. Forestil dig at jeg har en række vilkårlige produkter som er sat op efter den måde de står fast i systemet når de skal bestilles. Det jeg så vil forsøge er, at lave en optimeret optællingsliste ved hjælp af filter værktøjet. Jeg har derfor tilføjet en kolonne til venstre for den nuværende liste (bestillings-rækkefølgen), og rangeret den rækkefølge jeg ønsker de skal stå i, på min optællingsliste. Hvorefter jeg så har trykket filtrer fra højeste til laveste. Problemet ligger i, når jeg så har indtastet mine optællinger i filen, at jeg vil tilbage til første udgangspunkt, altså min "bestillingsliste", så jeg nu nemt kan indtaste dem i rækkefølge igen.

Håber du kan hjælpe yderligere?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. juni 2020 - 11:36 #3
Ud over du laver en kolonne til din optælling. Så lav en kolonne mere. I denne ekstra kolonne skriver du i første række 1, i næste række 2 og så fremdeles i alle rækkerne. Disse tal er udtryk for din oprindelige rækkefølge som du vil vende tilbage til.
Når du får brug for det, så trykker du på denne kolonne fra højeste til laveste. Så er du tilbage til udgangspunktet.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 11:37 #4
Upload en eks. fil, så der undgås lange skriverier. Dette gør det nemmere at se hvad det er du ønsker. Du kan blot bruge fiktive data, men opsat som i den rigtige opstilling!
Avatar billede MagnusPed Novice
18. juni 2020 - 11:42 #5
Hej igen,

Tak for hjælpen Thomas, det giver god mening! Udfordringen er løst!

Og til Ebea, så husker jeg fiktiv fil til næste gang!

Tak :)