Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 07:58 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Søge i flere faner

jeg håber der sidder nogle derude som kan hjælpe mig :)

Jeg skal søge nogle specifikke tal ud på nogle specifikke faner på baggrund af et unik nummer og et ord.

Jeg har 10 faner, som hver indeholder et unik nummer. På en "total fane", vil jeg gerne kunne søge ind i fanerne ud fra det unikke nummer, for så derefter at søge efter en linie - hvor den skal returnere et tal... jeg har "indrammet" fanerne med Start10 og Slut10.

Jeg forsøgte med en sum.hviser - men der skal den have et sumområde - hvilket kan være 8 celler gange 10 kolonner gange 10 faner...

Jeg sender gerne arket - der er ikke noget hemmeligt i det.

På forhånd tak.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 08:35 #1
En lille 'advarsel' da du skriver at søge en værdi ud.
Sum.hvis vil ligge alle forekomster sammen af det der søges efter, så risikoen med at bruge sum.hvis og returnere en værdi, som det lyder til at du er ude efter, er at tal bliver lagt sammen og du får summen.
Men måske det er beskrevet forkert.

Ud fra din beskrivelse lyder det mere som om at du skal bruge Vlookup eller endnu bedre hvis du har en ny udgave af excel bruge Xlookup.
Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 08:47 #2
tak, Thomas - det er helt korrekt som du skriver det.... den skal returnere og ikke summe.

kan de lookup funktioner laves med flere kriterier?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 08:51 #3
hvilke kriterier er der tale om?
Kan du tilføje et eksempel, og evt gerne din fil som du nævner.

det er muligt at nogen som er 'eksperter' i sumproduct skal træde til her.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 08:52 #4
Skriv også gerne om du har xlookup i din udgave af excel.
Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 09:31 #5
jeg tror ikke at der findes xloopup i min udgave.

Kriterier:
Unik nummer (findes i samme celle på alle faner - projektnummer)
Årstal (findes i den samme række på alle faner)
Ord (findes i de samme 8 celler på alle faner - f.eks. Drift)

jeg prøver at uploade arket.

og tak.
Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 09:33 #6
jeg ved ikke hvordan jeg ligger en fil herind.... beklager...

måske du kan hjælpe med det også?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 09:39 #7
du kan bruge dropbox eller blot en hvilken som helst online tjeneste til formålet og sætte et link ind her i tråden.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 10:13 #9
Det er ikke rigtig tydeligt fra filen hvor det er du forsøger at lave den efterspurgte formel.
I hvilken celle har du formlen?
Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 10:57 #10
på den fane som hedder "total regnskab" celle D18

jeg har ingen formel i den nu - for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 11:47 #11
Jeg er ikke klar over hvor låst/tvungent du er til at bruge excel modellen i dens design.

At finde værdien, ud fra min viden, kan løses via en kompleks formel involverende både index og match plus øvrige formler inklusiv nogen mellemregninger på et seperat ark.

En udfordring synes jeg også ligger i at måden fanerne med projekter navngives. Det lader lidt til at være et navn der inkluder et årstal. Men indholdet er projekter.
Det vil kunne lette formlerne noget såfremt arkene navngives ud fra det projektnr som de indeholder.

Årsagen til din udfordring er at du ikke kender placeringen af den værdi du er ude efter. Såfremt at du kunne selv bestemme navn på faner og hvis du kunne låse hvilken række eksempelvis "Rejser" er i i de enkelte projekt ark. Så vil formlerne blive meget mere simple.

Så det gode spørgsmål er i hvor høj grad du kan tilpasse arket eller slavisk skal følge det design som det har nu.
Avatar billede leabk Novice
24. juni 2020 - 12:04 #12
jeg har selv lavet det, så det kan formes som det passer bedst.... også navngivninger og design mæssigt....

så hvis du har en bedre idé, så hører jeg det gerne. :)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. juni 2020 - 13:06 #13
Omdøb NY 2015 til 10

Indsæt nedenstående formel i D18 i total oversigten

=INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(A15;INDIREKTE("'"&B18&"'!"&"A:A");0);SAMMENLIGN(D15;INDIREKTE("'"&B18&"'!"&"18:18");0);;;B18))

Forudsætningen er her at der i projektarkene altid er brugt række 18 til at angive årstal.

link til tilrettet fil
https://easyupload.io/9jc2aq
Avatar billede leabk Novice
25. juni 2020 - 07:55 #14
mange mange tak..... det er simpelthen så godt....

tak for din hjælp :):)
Avatar billede leabk Novice
25. juni 2020 - 09:02 #15
lige et tillægsspørgsmål.... hvad skal jeg ændre for at den virker ved forbruget også?

lige nu er det kun for budgettet.:)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. juni 2020 - 10:22 #16
"Problemet" med opstillingen hvor du 'fletter celler' er at en værdi faktisk kun står i den venstre celle af fletningen. I dette tilfælde årsangivelsen. Det gør det noget ekstra 'besværligt'. Desværre så er "centrer over markering" ikke meget bedre i den sammenhæng, men er ellers anbefalelsværdig at bruge i stedet for på flere områder.

Nedenstående er en opdateret eksempelfil der bør virke.
Bemærk at jeg har låst cellerne i formlerne, låsene dem skal du nok lige tilpasse så du kan kopiere dem videre til andre år.

https://easyupload.io/b0x5e8
Avatar billede leabk Novice
25. juni 2020 - 10:35 #17
Det er bare så perfekt.... jeg må indrømme at jeg er lidt stået af på, hvordan dælen du har løst det - men det er bare så godt.

jeg lærer det nok en dag...

Ha en fantastisk dag og mange gange tak for din hjælp.