Avatar billede Anna Novice
02. juli 2020 - 18:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Samling af data fra flere faneblade i et faneblad

Hej. Jeg har to faneblade som begge indeholder kundenavne i kolonne A4 og ned samt antal ordre i kolonne C4 og ned. Det ene faneblad er for Q1 og det andet er for Q2. Der kommer så også et for Q3 og Q4. Kunderne går igen i begge faneblade, men der er også nogle som kun har handlet i det ene kvartal. Jeg vil gerne have et faneblad hvor de to (og senere fire) faneblade sammenlægges, således jeg kan se hvor mange ordre den enkelte kunde har lagt ialt. Kan jeg lave en formel for det? På forhånd tak. Vh Anna
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. juli 2020 - 19:29 #1
Hej

Hvis det ikke er ret tit der skal samles alle 4 Q'er, er der nemmeste plot at lave et nyt ark, "samle", hvortil du manuelt kopierer data fra de 4 ark, og indsætter dem lige under hinanden.

Der kan også laves en makro der udfører operationen når du trykker på en "Knap".

m v h mads32
Avatar billede ebea Ekspert
02. juli 2020 - 19:30 #2
Du kan gøre det med en simpel SUM funktion. F.eks. =SUM('Q1:Q4'!C100)
Hvor Q1 er første faneblad, og Q4 er sidste faneblad. Og C100 er sum cellen. Så kan du blot tilrette, så det passer med din opstilling.
Avatar billede Anna Novice
02. juli 2020 - 19:49 #3
Tak for jeres hurtige svar.

Det kan være mig som ikke forstår jeres svar : ) Men det som er min udfordring er at der ca er 200-400 kunder hvert kvartal (jeg skal gøre det hvert kvartal), og de står ikke i samme celle i kolonne A eftersom der kan komme nye kunder til eller nogle kan "forsvinde". Så jeg ville gerne lave en eller anden Lopslag eller lign, som ligesom kan søge på kundenavnet i de enkelte faneblade, og så returnere værdien i celle C ud for kunden, for så til sidst at lægge den returnede værdi sammen for hvert kvartal. Giver det mening det jeg prøver at forklare.....
Avatar billede Mads32 Ekspert
02. juli 2020 - 20:21 #4
Hej

Når du vil lave formler baseret på firma navne, skal firmanavnet være skrevet fuldstændigt ens hver gang det indtastes. Det vil være mere hensigtsmæssig at anvende et kundenummer. Man skriver ikke så let fejl i nogle tal.

Det vil være hensigtsmæssigt hvis du uploade din fil. Du kan blot fjerne følsomme oplysninger.

Erstat for eksempel firmanavne med firma1, firma 2, og så videre.

m v h mads32
Avatar billede ebea Ekspert
02. juli 2020 - 20:33 #5
#3 - Nej, det giver ikke rigtig mening det du forklarer ;-)
Prøv om du kan uploade en fil. Brug evt. www.dropbox.com
Der er forklaring på siden, hvordan du opretter dig på siden, og hvordan du uploader en fil, og hvordan du deler den med andre.
Avatar billede Anna Novice
03. juli 2020 - 10:41 #6
Som I nok kan fornemme er jeg ikke en Excel haj. Men her er et link:
https://www.dropbox.com/s/fkytkasj8mo2pql/EKSEMPEL.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
03. juli 2020 - 11:38 #7
#6 - Du fik da uploadet en fil ;-)
Prøv at se, om det var sådan du havde i tankerne.

https://www.dropbox.com/scl/fi/cv3mka3w9bevk2kujfrt2/EKSEMPEL-1.xlsx?dl=0&rlkey=mwlvvfq00ltdrb0ylaw1brkuy
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. juli 2020 - 12:17 #8
Hej

Kan du ikke uploade en tom side af ark Q1

Jeg har en model som kan indarbejdes, men for ikke at du skal lave en hel masse om, vil jeg gerne have et helt akt, så der kan tages hensyn til alle anvendte kolonner. m v

m v h mads32
Avatar billede Anna Novice
03. juli 2020 - 12:28 #9
Avatar billede ebea Ekspert
03. juli 2020 - 12:53 #10
#9 - Kunne du ikke bruge eks. jeg uploadede, siden du uploader en ny fil?
Avatar billede Anna Novice
03. juli 2020 - 12:57 #11
Jo det fungerer super fint - men hvis der er flere løsninger er det altid rart vide - jeg skal jo lære det : )
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juli 2020 - 13:02 #12
Jeg ved opgaven er løst, men apropos flere løsninger vil jeg nævne, at det her er meget nemt at løse med Power Query.
Avatar billede Anna Novice
03. juli 2020 - 13:06 #13
Og det har jeg ingen anelse om hvad er, hahaha. Men tak for flere input!
Avatar billede ebea Ekspert
03. juli 2020 - 13:39 #14
#13 - Du skal lige huske, at se om dine række antal stemmer med dem i formlen. Det antal jeg indsatte i formlen som starter i B2 på Ark "Ordre i alt Q1 og Q2" gik kun til række 260. Men jeg så efterfølgende, at du faktisk havde 300 rækker.
Så du kan bruge formlen herunder, og indsætte i B2 (i omtalte Ark), og så kopiere ned til række 300. Eller du kan blot selv tilrette formlen til dit antal.

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&$D$1:$D$4&"'!"&"$A$2:$A$300");A2;INDIREKTE("'"&$D$1:$D$4&"'!"&"$B$2:$B$300")))
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. juli 2020 - 15:03 #15
Hej

Jeg skrev at du skulle uploade en Tom side; Menjeg har brug for at siden viser alle dine overskrifter på de enkelte kolonner

prøv igen

m v h mads32
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. juli 2020 - 15:04 #16
@Anna

Ud fra det, du skriver i #11 og #13 så vil jeg råde dig til at investere tid i at lære Power Query. Opgaven her kræver kun ganske få tastetryk (første gang) og opdatering sker herefter atomatisk ved tryk på en Refresh-knap uden behov for at spekulere på at ændre formelreferencer.
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. juli 2020 - 15:18 #17
Hej ebea

Hvordan kan din formel på ark"Ordre ialt på Q1 og Q2" i celle B2 give 15, når der på Q1 og Q2 kun en ordre til kunde A1?????

m v h mads32
Avatar billede ebea Ekspert
03. juli 2020 - 16:11 #18
#17 - Fordi der i det pågældende ark, er summeret på det antal som står i de 4 faneblade, ud for den pågældende kunde.
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. juli 2020 - 21:09 #19
Hej ebea

Tak for svaret.
Jeg så kun på overskriften på dit ark. Jeg skulle selvfølgelig også have set på formlen.

undskyld spørgsmålet!

m v h mads32