Avatar billede lanieldk Mester
06. juli 2020 - 10:15 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Windows 10 kan ikke logge på med min egen bruger eller admin

En kollega som er stoppet har returneret sin arbejds PC - Lenovo X1. Jeg starter den op for at se om den er "ren", men jeg får kun mulighed for at logge på med min tidligere kollegas brugerID.
Jeg vil gerne rense den således den kan benyttes af en anden kollega - vi kører office 365 og exchange.
Vi har ikke noget domain vi logger på i firmaet eller AD osv.
Hvordan kommer jeg ind i den PC så jeg kan gøre den klar til en ny bruger? Jeg er helst fri for at forstyrre tidligere kollega.
Sidste udvej er det at jeg er nødt til at slette partitionen og geninstallere win 10 fra USB flash? Men hvordan finder jeg så Win10 product key til geninstallationen?
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. juli 2020 - 10:27 #1
www.lazesoft.com Har software der kan afhjælpe problemet.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2020 - 11:46 #2
klik på lup/søgefelt i bund/venstre. skriv kontrolpanel
du vil så kunne gå til det gamle kontrolpanel, og der er Brugerkonti
opret en ny bruger, og gør evt vedkommende til administrator

log på den nye bruger, og installer evt software
slet den gamle bruger når den nye er kørende
Avatar billede zagger Juniormester
06. juli 2020 - 13:52 #3
Er det ikke bare at reset to factory settings?

https://www.youtube.com/watch?v=ty9RRGsPpqk

Med mindre der er noget på den der skal gemmes. Så er du ude i enten at skulle nulstille nuværende brugers password eller oprette en ny bruger.

https://www.isunshare.com/windows-10-password/reset-windows-10-local-admin-password-using-command-prompt.html
Avatar billede lanieldk Mester
13. juli 2020 - 12:01 #4
Mit problem er at jeg slet ikke kan logge på Windows. Jeg kan gå ind i recovery fra bios og se min recovery key ID for windows men kan ikke komme videre derfra..
Avatar billede zagger Juniormester
13. juli 2020 - 12:52 #5
Du skal ikke ind i hverken Windows eller BIOS.

Den video jeg linker til viser hvordan du resetter til factory settings. Hvis det ikke er muligt kan det være fordi recovery partitionen er blevet slettet.

Hvis det er tilfældet kan du nulstille brugerens adgangskode eller oprette en ny adminbruger som der vises i den guide jeg linker til under "Case 2: When windows 10 computer is locked".
Avatar billede lanieldk Mester
13. juli 2020 - 14:21 #6
Her bliver jeg stoppet fordi drevet er last med BitLocker kryptering
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. juli 2020 - 14:54 #7
Har du prøvet det jeg nævner i #1?
Avatar billede lanieldk Mester
13. juli 2020 - 15:06 #8
Ja, da blev jeg stoppet fordi jeg ikke får mit recovery key ID - selvom jeg går ind på den hjemmeside der henvises til på skærmen?
Avatar billede zagger Juniormester
13. juli 2020 - 15:34 #9
Hvis der er BitLocker på PC'en og den ikke er på et domæne, så er der kun 2 muligheder. Få koden/recovery key af den tidligere bruger eller geninstaller PC'en.
Avatar billede lanieldk Mester
13. juli 2020 - 15:35 #10
OK  - takker. Har taget fat i ham :)
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. juli 2020 - 10:33 #11
Hvis du bruger mit forslag, skal du logge ind på www.lazesoft.com fra en anden PC der fungerer. Ellers kan du ikke downloade værktøjet, og brænde en USB!! Når du har det, skal du boot fra USB. Så kan du fjerne password meget nemt.
Nogen af de løsningsforslag der har været nævnt, kræver at du er logget ind, så i dit tilfælde er de ikke til megen nytte.
SÅ: Enten fat i tidligere bruger, eller lazesoft ✌