Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 09:35 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

opslag i 2 tabeller

Jeg har to tabeller i hvert deres excel fil.

Hvis varenummer findes i første tabel skal værdien af kolonne 2 vises, hvis den er tom eller mangler skal den slå op i den anden tabel og vise kolonne 2.

Har forsøgt mig med lopslag koblet sammen med hvis.fejl uden held.

Har nogen et forslag til hvilke funktioner jeg skal benytte?
Avatar billede kim1a Ekspert
03. august 2020 - 09:56 #1
iferror(vlookup(opslag i tabel 1);vlookup(opslag i tabel 2))

Du kan evt. krydre med to gange iferror så den viser blank hvis den ikke er i nogen af tabellerne:

iferror(Vlookup(tabel 1);iferror(vlookup(tabel 2);""))
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 10:00 #2
Hej Kim

Hvis.fejl giver jo en tom hvis varenummeret er i tabellen men teksten ikke er der og det er der kæden hopper af for mig :)
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 10:02 #3
Jeg bruger følgende til at teste på
ARK 1
A    B
1    Goddag

ARK 2
A    B
1      Hello
2      Bye
3      See You

Opslags værdi 1 skal give "Goddag"
Opslags værdi 2 skal give "Bye"
Opslags værdi 3 skal give "See You"
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 12:59 #4
Du kan godt bruge et LOPSLAG, som i dit eks. i #3
=LOPSLAG(A1;HVIS(B1>0;$A$1:$B$4;'Ark2'!$A$1:$B$4);2;0)
Avatar billede kim1a Ekspert
03. august 2020 - 13:16 #5
Ah, så skal du jo ud i hvis(vlookup(tabel1)="";hvis(vlookup(tabel2)="";"uden tekst";vlokup(tabel2));vlookup(tabel1))

Altså hvis tabel1 opslag er tom så kig i tabel2, hvis det også er tom så returner noget sigende, ellers så retur tabel 2 (hvis vi er der) og ellers tabel1.
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 13:25 #6
Mit opslag ligger i celle E2 - så har sat formlen ind =LOPSLAG(E1;HVIS(B1>0;$A$1:$B$4;'Ark2'!$A$1:$B$4);2;0)

Hvad skal jeg så skrive ved HVIS?
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 13:47 #7
Så virker det hvis jeg slå 1 og 2 op, men 3 returnere en fejl #I/T

=HVIS(LOPSLAG(E2;A1:B2;2;FALSK)="";HVIS(LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B3;2;FALSK)="";"Findes ikke";LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B3;2;FALSK));LOPSLAG(E2;A1:B2;2;FALSK))
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 13:48 #8
#6 - Hvorfor skriver du så, noget andet i #3?
Dit opslag skal være rettet mod den celle, hvor du har det du søger (A1) og så der hvor tekst i HVIS kriteriet skal returneres fra (formentlig F2>0).

Stil det rigtige spørgsmål, og du får (formentlig) det rigtige svar! ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 13:52 #9
#7 - Hvad er dine eksakte data ? I stedet for at angive noget, som i #3, og som ikke stemmer med det du selv har, så skriv de data du har.
Det ville spare en masse skriverier, og tid!
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 13:54 #10
ebea -> jeg synes da heller ikke jeg skriver noget forkert - skriver blot at min opslagsværdi er 1, 2 eller 3 og ønsker det svar. I #6 skriver jeg så hvor den celle er og hvis jeg sætter F2, som du foreslår, så får jeg en cirkulær opslags fejl.

Håber dog stadig du kan hjælpe mig i mål trods min lidt skæve forklaring :-s
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 13:59 #11
Ark1
Celler A1:B2 er opslags område
A1 = 1 A2 = Goddag
B1 = 2 B2 = ""
Ark2
Celle A1:B3 er opslags område
A1 = 1 B1 = Hello
A2 = 2 B2 = Bye
A3 = 3 B3 = See You

Ark1 E2 er her jeg skriver det nummer jeg ønsker at søge efter, enten 1,2 eller 3
F2 er her min formel skal stå og kunne returnere følgende:
Opslags værdi 1 skal give "Goddag"
Opslags værdi 2 skal give "Bye"
Opslags værdi 3 skal give "See You"

Håber det er mere klart :)
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 14:06 #12
Så bruger du formlen herunder, og indsat i F2.
=LOPSLAG(E2;HVIS(B1>0;$A$1:$B$4;'Ark2'!$A$1:$B$4);2;0)
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 14:26 #13
Den giver korret ved 1 i opslag, 0 ved 2 og fejl ved 3.

hvad hvis opslagsområdet bliver større altså ned til evt. A123 burden den så også kunne håndtere det?
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 14:39 #14
Hvis du bruger din meget lange formel, som herunder, så burde den også virke.
=HVIS(LOPSLAG($E$2;$A$1:$B$125;2;0)="";HVIS(LOPSLAG($E$2;'Ark2'!$A$1:$B$125;2;0)="";"Findes ikke";LOPSLAG($E$2;'Ark2'!$A$1:$B$125;2;0));LOPSLAG($E$2;$A$1:$B$125;2;0))
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 14:51 #15
:) det er noget af en formel, den virker for opslag 1 og 2 men når den skal finde et nummer som ikke er i opslagsmatrix 1 så melder den fejl. Dvs. når jeg skriver 3 i celle E2 så får jeg fejl

Kan det være man skal bytte om så den først kigger efter i matrix 2 og hvis samme værdi findes i matrix 1 så sætter den det ind istedet?
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 14:54 #16
Prøv at uploade det Ark som du bruger. Det ville gøre det noget nemmere.
Hvis jeg bruger dine foreslåede data, så virker det.
Avatar billede lysral Novice
03. august 2020 - 15:00 #17
Hvor gør jeg lige det henne?
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 15:06 #18
F.eks.  www.dropbox.com  hvor du kan oprette en gratis konto.
Når du har gjort det, kan du sende den fil det omhandler, til Dropbox, og der opretter du så et link til filen, som du indsætter herinde.
Se evt. forklaring hos Dropbox
Avatar billede ebea Ekspert
03. august 2020 - 16:35 #20
Avatar billede store-morten Ekspert
03. august 2020 - 21:30 #21
Prøv denne ikke kønne formel:

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(E2;A1:B10;2;FALSK));HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK));"Inge fundet";LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK));HVIS(LOPSLAG(E2;A1:B10;2;FALSK)=0;HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK));"Inge fundet";LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK));LOPSLAG(E2;A1:B10;2;FALSK)))
Avatar billede lysral Novice
04. august 2020 - 07:58 #22
ebea - den melder stadig fejl hvis jeg skriver 3 i din løsning :(

Store-morten - mange tak din formel virker omend den er længere end jeg nogensinde havde fået skrevet :)
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2020 - 08:04 #23
Velbekomme 😃
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2020 - 08:30 #24
#22 - Det er jo ganske enkelt ikke korrekt. Hvis du har downloadet det jeg uploadede i #20, så skriver den Bye når du angiver 3.
Så jeg kan kun konkludere, at det du selv angiver som dine data, ikke er det som du reelt bruger af data.
Så prøv at læse hvad jeg skrev i #9, endnu engang!
Avatar billede lysral Novice
04. august 2020 - 08:35 #25
Hej ebea

Se det jeg har uploadet hvor jeg har lagt et billede ind af svaret ved at jeg trykker 3 i feltet. Det er gjort ud fra det link du sender med.

https://www.dropbox.com/scl/fi/13eqd3g56clk87g6111yl/Mappe1.xlsx?dl=0&rlkey=sqdfn4e0rsx32yzs7t8vlw5hm
Avatar billede kim1a Ekspert
04. august 2020 - 08:54 #26
Hvis tretallet eksisterer i Ark1 også, så går formlen korrekt, men hvis man leder efter 3 uden at det står der, så meldes fejl. Der skal være en iferror også.
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2020 - 08:54 #27
#25 - Jamen! Det er jo IKKE det jeg har uploadet. Det er det som du selv har uploadet i #19. Det der er problemet i det, er at du har udeladt 3 tallet i kolonne A. Og du kan jo ikke forvente at finde noget i et opslag, som ikke er der!

Så nu nåede denne tråd 25 indlæg, som kunne være klaret på ganske få, hvis du havde angivet de data det reelt drejer sig om!
Avatar billede ebea Ekspert
04. august 2020 - 09:27 #28
#26 - Hvis OP havde efterlyst en fejlhåndtering på dette, så havde det jo været nemt at lægge ind i formlen. Men det gjorde han ikke.
Ellers kunne det jo gøres sådan:

=HVIS.FEJL(HVIS(LOPSLAG($E$2;$A$1:$B$125;2;0)>0;LOPSLAG($E$2;$A$1:$B$125;2;0);LOPSLAG($E$2;'Ark2'!$A$1:$B$125;2;0));"Findes ikke")
Avatar billede lysral Novice
04. august 2020 - 10:01 #29
Hej ebea

Ikke fordi vi skal tæske langhalm i den her tråd så skriver jeg oprindeligt i #1 følgende:

hvis den er tom eller mangler skal den slå op i den anden tabel og vise kolonne 2.

Jeg beklager at du har brugt tid forgæves på det her, men er stadig glad for din hjælp uanset. Den lange formel som Store-morten lavede tager højde for at opslagsnummeret ikke findes i første tabel og derefter leder i tabel 2.

Den sidste du har sat ind melder "Findes ikke" ved opslag efter "3" men her skulle den jo netop gå over i tabellen på ark 2 og søge efter 3.

endnu engang tak for hjælpen og jeg beklager hvis det ikke har været præcist nok - næste gang uploader jeg filen som det første så vi undgår så meget skriven frem og tilbage.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2020 - 11:35 #30
Prøv også denne kortere formel:

=HVISIT(HVIS(LOPSLAG(E2;A1:B10;2;FALSK)=0;HVISIT(LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK);"Ingen fundet");LOPSLAG(E2;A1:B10;2;FALSK));HVISIT(LOPSLAG(E2;'Ark2'!A1:B10;2;FALSK);"Ingen fundet"))