Avatar billede Steen Novice
05. august 2020 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Gentage tekst

Hvordan opretter jeg en betinget formel, der gentager tekst fra en celle til anden celle?
Betingelsen går på, at det er kun, hvis der står noget specifikt/bestemt i cellen, at det skal gentages andet steds - ellers ikke.
(ellers ville et lighedstegn til den første celle jo kunne have løst opgaven) :o)
Jeg har forsøgt mig HVIS-funktion og med TEKST-funktion uden held.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. august 2020 - 14:04 #1
=HVIS(A1="test";A1;"")
Avatar billede Steen Novice
05. august 2020 - 14:10 #2
Tak Store Morten :o)
Og tak for hurtigt svar. Det var de 2 anførselstegn til slut, der gjorde det (viser vel, at der ikke er en FALSK-værd/funktion?)
Kan jeg også få gentaget en celleregel, der går på en farvekode, når celleteksten gentages?
Excel-hilsen
Avatar billede store-morten Ekspert
05. august 2020 - 14:13 #3
De gør at celle er tom
Avatar billede store-morten Ekspert
05. august 2020 - 14:15 #4
=HVIS(A1="test";A1;"Indeholder ikke teksten!")
Avatar billede Steen Novice
05. august 2020 - 14:22 #5
Hej igen
Ups... Når jeg kopierer formlen end gennem cellerne, så slettes allerede indtastet tekst, der ikke er omfattet af gentagelsesreglen, og det var jo ikke lige hensigten. I flere tilfælde skal der nemlig stå anden tekst i cellerne. Der kan i princippet skulle stå alt muligt, og det er kun, når den specifikke ønskede tekst skrives i en celle, at det skal gentages andet steds?
Eksempel:
I cellerne AB4:AB17 kan der stå "ia" (uden anførselstegn). Dette skal så gentages automatisk i AN4:AB17.
Men der kan også skulle stå alt muligt andet i cellerne, som så ikke skal gentages automatisk.
Avatar billede Steen Novice
05. august 2020 - 14:24 #6
...kopiere formlen ned gennem cellerne...
(trækker i markeringen nede i hjørnet af cellen)
Avatar billede store-morten Ekspert
05. august 2020 - 14:27 #7
Ja, som du har opdaget, kan der ikke både stå en tekst og en formel, i samme celle.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. august 2020 - 14:29 #8
=HVIS(AB4="ia";AB4;"")
Avatar billede Steen Novice
05. august 2020 - 14:38 #9
Hej igen
Tak skal du ha' :o)
Det var også det, jeg angav i de andre celler, hvor gentagelserne skulle være, men allerede anført tekst slettes stadig.
Løsningen er, at angive formlen i de celler, der skal udfyldes fremadrettet.
Farvekode-ønsket skal blot indtastes på ny i det ønskede celle-område (Betinget formatering/Fremhæv celleregel/Tekst der indeholder.. osv. Denne ellers tidligere indtastede funktion blev nemlig også slettet, da jeg indtastede HVIS-funktionen).
Tak for nu :o)