Avatar billede avk Juniormester
06. august 2020 - 06:03 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Betinget formatering af uge nr,

Jeg har et regneark med årstal i a1:a104 samt uge nr. i b1:b104.
Ønske:
Jeg ønsker en formel.
Jeg vil markere uge nr. som er passeret med rød celle og nuværende og fremtidige uge nr. med grøn celle.

Jeg fører regneark i microsoft 365 og kan ikke benytte programmering.

vh.
Allan
Avatar billede kim1a Ekspert
06. august 2020 - 08:49 #1
Betinget formattering med en formel der finder weeknumber fra idag.

=A2=WEEKNUM(TODAY()) sæt til grøn

Sæt den for A2 cellen, og derefter brug formatpenslen.

På samme måde kan du
=A2<>WEEKNUM(TODAY()) sætte den til rød
Avatar billede Daffodil Professor
06. august 2020 - 09:01 #2
Som jeg læser dit spg., skal du have en kombination af år og ugenummer.

Som udgangspunkt skal vi først bestemme år og ugenummer der er gældende i dag.

Prøv at indsætte følgende formel i A1: =ÅR(IDAG())
Prøv at indsætte følgende formel i B1: =UGE.NR(IDAG())
Så får du år og ugenummer, det er de to parametre vi skal holde op imod dine tal.

I A3 har du et årstal (2019) og i B3 har du et ugenummer (31)

Indsæt som betinget formatering i B3 følgende formel: =OG($A$3<$A$1;$B$3<$B$1) og vælg den farve som skal angive at ugenummer og år er passeret (Rød).
I princippet kan du tage alle ugenummer felter og gøre dem grønne fra starten af, så vil den betingede formatering ændre dette. Du kan også lave en formel efter samme princip som vist.
Avatar billede avk Juniormester
11. august 2020 - 10:43 #3
Tak for hjælpen. Jeg brugte Daffodils løsning.