Avatar billede Captainhadock Praktikant
18. august 2020 - 11:12 Der er 7 kommentarer

Hjælp til valg af bærbar computer

Hej,
Da jeg skal begynde på uddannelse som multimedie designer har jeg en del spørgsmål om hvilket hardware min computer skal have - uddannelses stedet er ikke særlig hjælpsommelig da de blot nævner "8gb ram og 100gb fri plads på harddisken".

Af hvad jeg har kunne forstå enkelte steder online, er visse dele mere relevante i forhold til at arbejde med grafik - CPU'er skal gerne have flere kerner og de grafikkort der typisk er veldigt gode til 'gaming' er ikke nødvendigvis så gode til denne type opgaver.

Til ekstra info så kommer vi hovedsageligt til at arbejde med adobe pakken, primært photoshop, Illustrator, Adobe XD og Premiere (Pro og Rush).

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede thomas_bk Ekspert
18. august 2020 - 11:18 #1
Hvis ikke nogen kommer med et svar her, så forsøg over på www.hardwareonline.dk
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2020 - 12:30 #2
Hvad må den koste?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. august 2020 - 14:07 #3
Ja hvad må den koste?
Og hvis Grafik så ikke under 17 Tommer
Og efter min erfaring aldrig HP.
Avatar billede Captainhadock Praktikant
18. august 2020 - 20:22 #4
Havde regnet med at bruge omkring 4000-5000 kr. på den, men hvis ikke det er realistisk er der jo intet at gøre end at den må koste mere.
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2020 - 21:08 #5
Hvis det bedste bud, dit uddannelsessted kan giver, er " "8gb ram og 100gb fri plads på harddisken", så ville jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved dets lødighed. Alle programmer har det, som kaldes "Minimum requirements". De garanterer, at programmet lige netop kan køre, men hvis man på nogen måde har råd til det, så skal der altså ofres noget mere for at nå op i nærheden af det, som kendes som "Recommended specifications".

Jeg er enig i det med de 8GB RAM, men udover det burde de kunne rådgive dig meget bedre. Og til 4-5000 kr. kan du godt få en bærbar med 8GB RAM, men resten vil helt sikkert ikke være optimalt til arbejde med f.eks. Photoshop og især Premiere Pro. Det gælder f.eks. mht. processor CPU), men det drejer sig især om, at computeren skal have en separat grafikprocessor (dedicated GPU) med pæne præstationer og ikke bare et såkaldt integrated GPU.

Jeg vil mene, du skal op på minimum 7-8000 for en bærbar, hvis du ikke ønsker at sidde det halve af natten og vente på, at f.eks. en rendering af en video skal blive færdig.

Prøv at læse her:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-for-Adobe-Premiere-Pro-143/Hardware-Recommendations

https://www.makeuseof.com/tag/can-shared-graphics-finally-compete-with-a-dedicated-graphics-card/
Avatar billede Captainhadock Praktikant
18. august 2020 - 21:22 #6
Tak for hjælpen og det hurtige svar!
Det vil jeg kigge på :)