Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 08:57 Der er 21 kommentarer

Systemgendannelse - gem?

Jeg har haft problemer med opdatering, og har fået fin hjælp her. Men det endte med, at jeg geninstallerede Windows 10 på min computer.

Og nu har jeg fået en ide, som måske ikke kan lade sig gøre. Jeg har søgt på Google, uden resultat.

Hvis jeg laver et systemgendannelsespunkt nu, hvor computeren er helt i orden. Kan jeg så gemme det, så jeg kan hente det igen om et år når jeg får brug for det, og køre det så computeren bliver som nu??
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2020 - 09:26 #1
det ville være lettere at have en lille ekstern disk, og så lave et image af din disk over på den.
Et image er en 1:1 kopi af ALT på disken.
Lille ekstern disk er fx en 2½" harddisk på 250GB som tilsluttes via usb.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2020 - 09:32 #2
Enig med claes57 at Image er den sikreste vej. Vil ikke satse et helt opsæt kun på et systemgendannelsespunkt.
Bruger det selv og laver et punkt lige før de store funktionsopdateringer Windows kommer med, så jeg også har denne mulighed hvis pc ikke kan rulle tilbage på den måde som Windows tilbyder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2020 - 09:36 #3
Nej, systemgendannelse er ikke en backup i traditionel forstand - den passer på Windows systemfiler, driverfiler m.m. der har med selve Windows at gøre, men håndterer ikke egeninstallerede programmer, datafiler o.s.v.

Desuden kan du specificere hvor meget plads du vil bruge på disken, men når denne plads er brugt op, vil de ældste gendannelsespunkter blive overskrevet. Så du vil ikke kunne gemme specifikke datasæt.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. august 2020 - 09:46 #4
Enig med claes57 Jeg laver månedlig en tro kopi af mit system.
Derudover kører mine mapper på en anden Harddisk.
Månedlig.
https://ibb.co/XDTKskW
Mapperne ligger på et andet drev som eksempel Dokumenter Billeder, Musik & Video.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. august 2020 - 09:48 #5
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2020 - 09:55 #6
Ja det er altid en god ide at holde ting adskilt.
Har gjort det i alle år så private filer og system ikke blev blandet sammen.
Jeg har kun programmer der jævnligt opdateres på mit C drev, så image filen bliver så lille som muligt.
Andre programmer kan med fordel lægges på anden disk, hvis man ikke har behov for en høj ydelse fra system disken der jo typisk i dag er en SSD.
Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 09:56 #7
Kære alle.

Tusind tak.

Hvordan laver jeg bedst et image.

poko1. Du viser diskhåndtering. Der kan jeg vel ikke lave et image.

Jeg har også et D-drev med alle mine mapper. Det er kun systemet med programmer der ligger på C-drevet. Det er det jeg godt vil have en kopi af.

Jeg har Macrium Reflect og EaseUS Todo Backup Free 12.5 men jeg ved ikke hvor gode de er.

Jeg skal køre om 10 minutter. Herefter kan jeg ikke svare før sidst på eftermiddagen eller i morgen. Men foreløbig tusind tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. august 2020 - 10:02 #8
Jeg bruger AOMEI Backup.

https://ibb.co/3pm6Gsw
Avatar billede poko1 Ekspert
21. august 2020 - 10:09 #9
Mapper er gemt på E: Drev.
https://ibb.co/R29V5hV
Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 10:54 #10
Tak poko1. Er AOMEI Backup gratis?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. august 2020 - 10:57 #11
Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 11:02 #12
Tak. Jeg kigger på det når jeg kommer hjem.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2020 - 12:01 #13
Jeg har prøvet både Macrium og Aomei. Jeg føler selv at Aomei har en nemmere brugerflade at arbejde i. Så den bruger jeg også selv nu. Aomei kan også køre fil backup hvis man ønsker dette.
Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 12:42 #14
Tusind tak. Den henter jeg når jeg kommer hjem.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2020 - 12:52 #15
Med AOMEI. Hvis man bruger system backup, ja så er det selvfølgelig bare det man får, Men man kan vælge en hel partition, eller en disk, og så får man backup af alt hvad man selv har ligt ind af data.
Jeg har dog oplevet, at AOMEI ikke kunne genkende sit eget image, som lå på en ekstern disk. Jeg måtte bruge Bootable media. Så kunne det image ses, men ikke installeres. Så kopierede jeg det til computerens eneste disk (SSD), men heller ikke med det kunne installationen lykkes.
Min oplevelse er, at AOMEI kun er sikker, når man lægger image på den PC, hvorpå image er dannet, det behøver dog ikke at være på samme disk. En anden disk, eller en anden partion er fint.
Jeg fortsætter me AOMEI, men bruge nu også Pagon. https://www.paragon-software.com/free/br-free/#
Avatar billede 450025 Ekspert
21. august 2020 - 13:17 #16
Undskyld Bart jeg blander meg ind i tråden men den er nok så viktig Barth - du får god hjelp ser jeg men en tanke er det og lære lidt for egen del det er vel i mål for dette Forum Sorry.
Jeg er nøye med oppdateringer Win10 har - ingen problem med dette kjøre nå versjon 2004 den siste som kom –  jeg venta lenge på den helt bevist –  sa nå lasta jeg ned, alt fungerte helt utmerket på Hoved computer -  den andre var ikke klar Nr 2 men da det gikk fint med den først.
Tvang den i gang.
Også den fungerte utmerket hva Gevinsten var aner jeg ikke merket ingen forskjell.

Jeg ser her 2 program ukjent for meg men vil titte nærmere på disse nå prøve og forstå¨ nytten av dem.    Poco1 bruker dette    (AOMEI Backup.)    -220661 bruker  (Aomei)    jeg vet ikke forskjellen men finner vel ut av dette kanskje.

Jeg er veldig opphengt i og bruke    (Gjenoppretnings punkt)    dem setter jeg selv i Win10 det har mange gange vert til god hjelp for meg.  I tilfelle noe går feil dernest bruker jeg Skyen til alt jeg ikke vil miste av Private ting –    D stoler jeg ikke på ved en kollaps av computer.

Igjen unnskyld  berth  men Takk for du tok opp dette  og flott hjelp får du ser jeg lykke til viderer.  Undskyl til Dere andr også.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2020 - 13:43 #17
Aomei / aomei backup er begge den gratis version, som hedder Aomei backupper.
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
i 'Download' kan du hente den gratis version.
Avatar billede 450025 Ekspert
21. august 2020 - 14:36 #18
#17 det er gjort men jeg vil ta det rolig å i en annen tråd skrev jeg dette jeg er sliten men jeg vil se nermere på dette.
Men husk jeg er på feil Grunn nå dette er tråden til  - barth - føler meg lidt som en inbrudstyv håper han tillgir meg dette. -  men Takk claes57
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2020 - 15:00 #19
Der findes videoer på nettet der viser hvordan Aomei Backupper virker. Ja Arne det er samme program jeg og poko1 bruger. Så vidt jeg husker bruger Claes57 Macrium Reflect.
Avatar billede 450025 Ekspert
21. august 2020 - 15:24 #20
Takk jeg skal sjekke mi morgen # 19 -  220661 jeg er for trett nå  klokken her er snart 20.30 nå må jeg snakke med Kjerringa har jobba i hele dag men sjekke lidt om hvordan det virker. Takk.
Avatar billede barth Professor
21. august 2020 - 16:24 #21
Kære alle.

Tusind tak for jeres fine kommentarer og anbefalinger. Jeg har nu hentet Aomei Backupper, og vil begynde at bruge det.

God weekend.