Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. september 2020 - 00:59 Der er 8 kommentarer

Tæl.hviser

Udfordring

I første omgang skal jeg tjekke i en kolonne, om tidsintervallet ligger i minutintervallet 1-10
Kolonne: '1. halvleg'!$S$5:$S$99
Kriterie: "<G3"
I G3 står værdien 11

=TÆL.HVISER('1. halvleg'!$S$5:$S$99;"<G3";'1. halvleg'!$R$5:$R$99;"??"&'1. halvleg'!C5&"*")

Hvis første kriterie er opfyldt så skal der kigges i den næste kolonne for at opfylde næste kriterie.
Kolonne: '1. halvleg'!$R$5:$R$99
Kriterie: "??"&'1. halvleg'!C5&"*"

Da jeg i første omgang brugte "tæl.hvis", og ikke skulle bruge tidsinterval, så blev der talt korrekt, men nu tæller den stadig uanset hvad der står i den første kolonne, altså tidspunktet, som den slet ikke tager hensyn til.

Hvordan får jeg den til i første omgang at tjekke at kriterie i kolonne 1 er opfyldt, og derefter de respektive rækker for, om kriteriet er opfyldt i kolonne 2?
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 07:36 #1
Hvad er det du ønsker at tælle. Din formel gir ikke helt mening! Første kriterie er opfyldt, og hvad så?
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. september 2020 - 08:14 #2
Så skal der kigges i denne kolonne '1. halvleg'!$R$5:$R$99 om dette kriterie "??"&'1. halvleg'!C5&"*" er opfyldt

Altså finde antal rækker hvor kriterie 1 opfyldes i kolonne 1 og hvor kriterie 2 opfyldes i kolonne 2.
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 08:38 #3
#2 - Prøv at uploade et eks. på dit Ark. Det er vist nemmere!
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. september 2020 - 08:52 #4
R              S          T
R5      021112905    01
R6                            02    074016
R7      131101206    03
R8                            04    083116603
R9      07A

Sådan kan indtastninger der skal søges i se ud...
Og det er i arket 1. halvleg
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 10:43 #5
#4 - Jeg blev ikke væsentlig klogere på det sidste du angav. Men hvis det er betinget af, at kolonne R har indhold, og at S også har indhold, så prøv eks. herunder.

=TÆL.HVISER(S5:S10;"<G3";R5:R10;">0")+TÆL.HVIS(C5;">0")
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. september 2020 - 11:37 #6
Update!
I kolonne S var talformatet tekst, og det skulle være standard, for ellers virkede den formel jeg havde søgt mig frem til ikke...

Formlen skal være: =TÆL.HVISER('1. halvleg'!$S$5:$S$99;"<"&G3;'1. halvleg'!$R$5:$R$99;"??"&'1. halvleg'!C5&"*")

Mange tak for dine input, trods det at mine forklaringer ikke fik os helt i mål :-)

Her er link til arket
https://www.dropbox.com/s/69q0zjdsc4qjsmp/eksperten.xlsm?dl=0

På arket Nøgle skal jeg have indsat min formel i celle B5

Data skal den søge på arket 1. halvleg.

I kolonne S i intervallet 5-9 (S5:S99) skal den finde de værdier som ligger i intervallet 1-10. Og i de rækker, hvor dette kriterie opfyldes, så skal den søge efter og finde hvor cellen i kolonne R (R5:R99) (i samme række er fx opfyldt i række 5), hvor kriteriet er "??"&'1. halvleg'!C5&"*"

Tallet burde ende med at være 2.
Avatar billede ebea Ekspert
16. september 2020 - 12:16 #7
#6 - For mig at læse, så er dine forklaringer, helt på Månen!
Du skriver, som om at den formel du hele tiden har angivet, har løst problemet, nu.

Og længere nede, skriver du så de samme forklaringer som du har angivet i dine indlæg. Det til trods, at når jeg ser dit uploadede ark, så stemmer resultatet ikke, fordi tallet du angiver i indlægget, ikke giver det tal (2), som du siger det skal, på dit uploadede ark.
Avatar billede Brian_Skovgaard Juniormester
16. september 2020 - 12:50 #8
Fra teksten "Her er link til..." det var jeg ved at skrive, da jeg fandt løsningen.

Her er link igen https://www.dropbox.com/s/69q0zjdsc4qjsmp/Eksperten.xlsm?dl=0

Hvis du kigger på arket "Nøgle" så vil du i B5 se resultatet 2, ligesom der i C5 er resultatet 1.
Det svarer til den info der findes i området R5:S10 - og hvor der er brugt formlen : =TÆL.HVISER('1. halvleg'!$S$5:$S$99;"<"&G3;'1. halvleg'!$R$5:$R$99;"??"&'1. halvleg'!C5&"*")