Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. oktober 2020 - 12:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

"Hjemme-Net-Værk" eller "Offentlig"

Vi har en router. Fungerer fint.
Er sat på "Hjemme-Net-Værk" No. 1 valg.
*
Men jeg kom til at tænke på.
At jeg engang læst :
"Det var det mest "sikre" at sætte Computeren på "Offentlig".
Selv om man er hjemme - Og ikke er "Offentlige steder".
*
Lyder ulogisk !
*
Men er der noget om snakken ?
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. oktober 2020 - 13:42 #1
Her er lidt om emnet, jeg håber det vil hjælpe:

https://itsupport.brundtoe.dk/sikkerhed/netvaerkssikkerhed/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 14:02 #2
Det link beskriver ikke forskellen på "hjemme", "Kontor" og "Offentlig", så det fortæller ikke helt det der spørges efter.

Forskellen er, groft set, hvilket sikkerhedsniveau din PC skal have. Altså hvor synlig og tilgængelig din PC vil være over for andre enheder på netværket. Har du noget på din PC, du vil gemme for resten af dem, der kommer på dit hjemmenetværk, eller mistænker du at nogen har sneget sig ind på netværket, er det en let mulighed at skifte netværkstype til "Offentlig" - for slå slår Windows firewall til med noget højere sikkerhedsindstillinger, end ved "Hjemmenetværk".

Men så vil du ikke længere kunne tilgå ressourcer på din PC - hvis du f.eks. havde en delt mappe, kører en medieserver eller lignende.

Så det kommer meget an på hvad det er du vil beskytte dig imod. En virus vil eks. også få sværere ved at sprede sig på dit hjemmenetværk, hvis din PC har højere sikkerhedsindstillinger.

Kort og godt kan du kalde "Hjemmenetværk", "Kontor" og "Offentlig" for misvisende... - de er betegnelser brugt for den almindelige bruger, der intet aner om sikkerhed og ikke interesserer sig for det - han ville ikke ane om han skulle sætte sit sikkerhedsnivea til "Lav", "Mellem" eller "Høj". Så er det lettere at vælge mellem Hjemme" eller "Offentlig"...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. oktober 2020 - 15:41 #3
T*A*K
*
Nej jeg har ikke mapper og linende som skal være fælles om som jeg skal have adgang til.
Det eneste er en printer - Og den er på kabel. Ikke trådløs.
*
Det er en "Reserve PC" -
Som også børnebørn har adgang til.
Når de er her.
*
Som jeg æser det -
Er "Offentlig" mest sikker -
?
Ikke ?
*
Så læste jeg rigtigt -for længe siden.
*
Hvis jeg har forstået det rigtigt ?
*
Det er kun mig selv. Som er på samme router.
*
Min kone har en ipad - Som vist kører helt uden om.
*
Så vidt jeg husker ?
*
Og en mobil telefon - Og også køre uden om routeren.
Avatar billede KHN Guru
01. oktober 2020 - 17:15 #4
Hvad er forskellen mellem private og offentlige netværk i Windows?
https://da.phhsnews.com/what-s-difference-between-private-and-public-networks-in-windows1557
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. oktober 2020 - 21:07 #5
T@K for Info
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 22:22 #6
Med det brug af dit hjemmenetværk, vurderer jeg at det er helt ligegyldigt hvilken type det er sat op som. Du vil alligevel ikke have noge nævneværdig ricisi på netværket, men heller ikke nogen brug for at åbne for ressourcer. Så kør du videre som maskinen står nu, og vær ganske rolig.