Avatar billede Super Mester
09. oktober 2020 - 08:46 Der er 3 kommentarer

Excel - Macro Range istedet for en række af Chekbox numre?

Hej Jeg har i mit excel ark flere Macroèr til at styre en kollonne af CheckBoxe (ca. 250 rækker der er indelt i forskellige grupper) Nogle af Macroerne er temmelig lange  pga. de mange CheckBoxe og rækker i arket og når jeg skal ændre dem tager det lang tid. F.eks. hvis jeg f.eks insætter en ny række i mit excel ark. midt i gruppen.
Se venligst herunder. Dette den mest simple Macro med færest Checkboxe.  Således er mine Macro er sat op. Når jeg checker Checkbox1 bliver CheckBox2 og CheckBox3 automatisk checked også. I nogle tilfælde har jeg ca. 25 Checkboxes der bliver checket når jeg checkker den øvereste checkbox. Min ide er at istedet at skrive CheckBox 2. Value = True, CheckBox3. value = True etc. etc. etc. tænkte jeg om jeg istedet kunne navngive overskriften som relaterer sig til CheckBox1 og så lave et "range" og skrive det i Macroen? Kan det lade sig gøre og i såfald hvordan?

Jeg vil gerne kunne indsætte en række efter CheckBox 2 (I den række hvor den er placeret) uden at det ødelægger macroen og at der efter indsættelsen af macroen nu er 3 CheckBoxe der skal indgå Macroen.

Private Sub CheckBox1_Click()
If CheckBox1.Value = True Then
CheckBox2.Value = True
CheckBox3.Value = True
Else
CheckBox2.Value = False
CheckBox3.Value = False
End If
End Sub
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. oktober 2020 - 09:12 #1
Blot en tanke om et alternativ.

Hvis dine bokse er af den type der kan linkes til en celle. Så vil der jo i de relaterede celler kunne laves formler som løbende tilpasser sig det som du har makroerne til at udføre. På den måde er det måske også nemmere at vedligeholde.
Avatar billede Super Mester
09. oktober 2020 - 11:00 #2
Jeg er ikke så super dygtig til dette. Hvordan gør jeg det? Jeg tænker at tilføjer jeg en række i excel, vil den mangle i Macroen. Som herunder. Hvis jeg checkker Box4, bliver Box 5 til og med Box 13 også checkket. (Jeg checkker hele gruppen). Problemet er dog at når jeg tilføjer en række i excelarket midt i gruppen, fungere min gruppe ikke længere. Der mangler en checkbox for den tilføjede række.

Private Sub CheckBox4_Click()
If CheckBox4.Value = True Then
CheckBox5.Value = True
CheckBox6.Value = True
CheckBox7.Value = True
CheckBox8.Value = True
CheckBox9.Value = True
CheckBox10.Value = True
CheckBox11.Value = True
CheckBox12.Value = True
CheckBox13.Value = True
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. oktober 2020 - 11:06 #3
Jeg trækker mit alternative forslag. jeg testede lige, man kan IKKE lave formler i felter der er linket til bokse uden at der giver problemer.