14. oktober 2020 - 09:57 Der er 2 kommentarer

VLOOKUP, HLOOKUP eller noget helt tredje

Jeg har et regneark, hvor jeg gerne vil referere til både en anden kolonne og række. VLOOKUP og HLOOKUP synes jeg, at jeg har helt styr på, men de kan ikke løse mit problem alene. I feltet A1 vil jeg gerne, hvis der i C2 står 800, så skal den returnere teksten fra G4 "tomater". Forskellen vil altid være det samme, altså +4 i kolonner og +2 i rækker. How to do???
Avatar billede ebea Ekspert
14. oktober 2020 - 11:21 #1
En mulighed er at bruge, forskydning:
=HVIS(C3=800;FORSKYDNING(A1;3;6);"")
Avatar billede LarsHR Novice
17. oktober 2020 - 22:21 #2
Du kan kombinere forslaget med FORSKYDNING med det nye XOPSLAG:
Her har jeg udvidet din "frugtbutik" med pærer (kode 850) og æbler (kode 900).  Kopier det ind i et nyt ark:

=XOPSLAG(C2;C2;FORSKYDNING(A1;3;6);"FEJL";FALSK)
=XOPSLAG(C3;C3;FORSKYDNING(A2;3;6);"FEJL";FALSK)        800
=XOPSLAG(C4;C4;FORSKYDNING(A3;3;6);"FEJL";FALSK)        850
        900                tomater
                        pære
                        æble