14. oktober 2020 - 15:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2 routere til samme netværk uden de er sat sammen med Ethernetkabel?

Hej

Jeg har et TV i min stue som kræver ethernetkabel for smartfunktioner, men har har også en stationær uden mulighed for WiFi på mit kontor, som derfor også kræver Ethernetkabel.
  Jeg håbede på, at undgå at skulle trække ethernetkabler igennem hele huset ved at opsætte en router i hvert rum, som så kunne køre på samme netværk? Men ser ud til, at se to routere skal være forbundet af Ethernetkabler, og så kan det være samme.
  Min ene router står nu på kontoret og jeg har tlf-stik i alle rum. Basically, vil jeg have internet til to devices uden wifi-muligheder i hvert sit rum uden at skulle trække kabler mellem rummene. Kunne mesh være en mulighed?
Avatar billede INK Ekspert
14. oktober 2020 - 15:46 #1
14. oktober 2020 - 16:00 #2
Mange tak! Ser rigtigt ud :)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. oktober 2020 - 17:49 #3
Vil bare lige tilføje ;)

Ikke alle udgaverne fungere på tværs af husets 220/240 volt faser.
Altså kræver visse, at anvendte stikkontakter har samme fase (går på SAMME sikring)

Andre virker OGSÅ på tværs af husets faser. (Selvom at anvendte stikkontakter er forsynet fra hver sin fase (sikring)

Det er ofte svært at læse ud fra specifikationerne, om det er den ene eller anden type.  (Jeg anbefaler klart, at man spørger INDEN købet) ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. oktober 2020 - 17:58 #4
14. oktober 2020 - 18:07 #5
Tak! Troede kun de kunne køre på samme. Fedt hvis jeg en dag skal køre ud i anneks!
Avatar billede Mikael Ekspert
14. oktober 2020 - 18:14 #6
#5 Præcist ;)

De "gode" er kun begrænset af, at stikkontakterne er indenfor "samme måler"

Altså kan man ikke dele net med "naboen" ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
14. oktober 2020 - 23:02 #7
Så vidt jeg kan se, så skal det anlæg, som ink henviser til være på samme fase, hvis det skal virke. Så det skal du lige sikre dig, at dine kontakter er.
Læs her under punktet Plug, pair and play "connected to the same electrical circuit"
https://www.tp-link.com/dk/home-networking/powerline/tl-wpa4220t-kit/
Hvis du vælger et anlæg fra Devolo, så kan det køre på forskellige grupper i eltavlen.
F.eks. Devolo dLAN® 1200+ WiFi
https://www.devolo.com/dlan-1200-wifi-ac-powerline
Se under support/faq  "Can I use devolo products even if I have different electrical circuits in my house?

Yes, devolo products also work if you have multiple circuits (phases) in the house. You do not have to modify the mains supply, such as by installing a phase coupler.".
Da jeg selv har dette anlæg, ved jeg at det virker på tværs af grupper. Devolo laver også nyere anlæg som hedder Magician.
Ovenstående kan købes her:
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&_ga=2.123034443.115084323.1602709125-1972827182.1598654863
Man kan købe ekstra adaptere og tilføje anlægget.
Her kan du se mulighederne fra Devolo
https://www.dustinhome.dk/sog/devolo
Man skal lige være opmærksom på, at Devolo også laver adaptere, som ikke understøtter wifi - kun lan.