Avatar billede klavil Seniormester
17. november 2020 - 04:02 Der er 5 kommentarer

erfaringer med Wifi6 eller 6+ søges, som erstatning for Eniig fiber router

Vi har en Icotera i4850 mener jeg den hedder, på fibernet fra Eniig.
Syntes den er meget ustabil, på den måde hvor jeg pludselig på 5 ghz trådløst , ikke kan indlæse foreksempel en tilbudsavis online, og prøver så min mobil med samme resultat, men slår jeg wifi fra på telefonen, så kører det igen. Tager jeg en speedtest, så er hastigheden fin??
Jeg har så læst lidt om det nye AX wifi 6, og fundet et par routere der kan betales for penge.
Ville det hjælpe på stabiliteten, evt rækkevidden?
Jeg ved godt at man skal have wifi 6 understøttede enheder for at hastigheden kommer op , men hastigheden er sådan set fint, det er bare den ustabile on and off der sker i tide og utide?
Lad mig høre om andre har erfaringer med wifi6?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
17. november 2020 - 07:21 #1
Hvis det var mig som skulle ud og forbedre mit netværk ville jeg IKKE kigge på Wifi 6 endnu, da der ikke er særlig mange devices som reelt understøtter det endnu. Så jeg ville ikke give ekstra for det for om et par år.
Kig hellere efter eksempelvis et Mesh netværk med flere enheder du kan placere strategisk rundt i huset for at få den ønskede dækning.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. november 2020 - 09:21 #2
Køb en Asus AC86U router lokalt ved Elgiganten eller Power der for tiden har et cash back tilbud på denne router.
Ved købet gør du pris match gældende mod Komplett der kører tilbud frem til 30/11.

Herefter søger du om de 45 euro cash back fra Asus på kampagnen

:-)
Avatar billede klavil Seniormester
17. november 2020 - 14:34 #3
Forstår ikke lige hvorfor jeg skal købe Asus AC86U? det er jo en ac router og altså ikke wifi6?
Samtidig er prisen jo meget højere end en wifi 6 router.
Det med hvor mange enheder der ikke understøtter wifi 6 endnu, er ikke så meget det jeg søger.
Det var mere især stabiliteten af den, fremfor den jeg har nu?
Så er det vel også en fordel at købe en router der er fremtidssikker, da de nyere telefoner jo understøtter wifi6?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. november 2020 - 14:45 #4
Hvordan er jeres boligforhold? hus, lejlighed....

Faktisk er 2,4ghz bedst for rækkevidde. Men 5ghz båndet er mindre belagt af forstyrrelser.
Avatar billede klavil Seniormester
17. november 2020 - 15:22 #5
vi har et 3 plans hus. Jeg har 2 routere i kælder og første sal, sat op som acces points med deres egen trådløse net og det fungerer fint.
Selve routeren fra Eniig står i stueplan og dækningen er også ok, har ingen steder hvor 5 GHz ikke kan nå.
Det er stabiliteten af den nuværende router jeg er træt af