Avatar billede rwj Juniormester
19. november 2020 - 16:45 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Session problemer ved login

Jeg er helt ny i PHP, har tidligere forsøgt med med ASP classis, dengang også med lidt hjælp herfra bla.

Jeg har hentet et loginsystem fra denne side:

https://speedysense.com/create-registration-login-system-php-mysql/

og jeg tester det på min side hos Simply.com

Siden registration.php virker efter hensigten og gemmer indtastede informationer i db, herunder password som er ændret til specielkode.

Siden login.php giver denne fejlbesked: Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot start session when headers already sent in login.php on line 11

som er:    session_start();

Er der nogen som har en letfordærvelig forklaring og løsning på problemet?
Avatar billede acore Ekspert
19. november 2020 - 17:59 #1
Det skyldes formentlig at du enten har blanke linier udenfor dine php tags eller at udskriver noget inden din session_start(). Der må ikke udskrives noget til siden inden session_start().
Avatar billede acore Ekspert
19. november 2020 - 18:01 #2
Hvis du poster koden er det lettere
Avatar billede rwj Juniormester
19. november 2020 - 23:29 #3
Acore.  Tak for svar

Jeg har tjekket for tomme og blanke linier, men her er den samlede kode bortset fra registration.php som virker ok:

auth_session.php

<?php
    session_start();
    if(!isset($_SESSION["username"])) {
        header("Location: login.php");
        exit();
    }
?>

index.php

<?php
header("Location: login.php");
?>

dashboard.php

<?php
//include auth_session.php file on all user panel pages
include("auth_session.php");
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8">
    <title>Dashboard - Client area</title>
    <link rel="stylesheet" href="style.css" />
</head>
<body>
    <div class="form">
        <p>Hey, <?php echo $_SESSION['username']; ?>!</p>
        <p>You are in user dashboard page.</p>
        <p><a href="logout.php">Logout</a></p>
    </div>
</body>
</html>

login.php

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta charset="utf-8"/>
    <title>Login</title>
    <link rel="stylesheet" href="style.css"/>
</head>
<body>
<?php
    require('db.php');
    session_start();
    // When form submitted, check and create user session.
    if (isset($_POST['username'])) {
        $username = stripslashes($_REQUEST['username']);    // removes backslashes
        $username = mysqli_real_escape_string($con, $username);
        $password = stripslashes($_REQUEST['password']);
        $password = mysqli_real_escape_string($con, $password);
        // Check user is exist in the database
        $query    = "SELECT * FROM `users` WHERE username='$username'
                    AND password='" . md5($password) . "'";
        $result = mysqli_query($con, $query) or die(mysql_error());
        $rows = mysqli_num_rows($result);
        if ($rows == 1) {
            $_SESSION['username'] = $username;
            // Redirect to user dashboard page
            header("Location: dashboard.php");
        } else {
            echo "<div class='form'>
                  <h3>Incorrect Username/password.</h3><br/>
                  <p class='link'>Click here to <a href='login.php'>Login</a> again.</p>
                  </div>";
        }
    } else {
?>
    <form class="form" method="post" name="login">
        <h1 class="login-title">Login</h1>
        <input type="text" class="login-input" name="username" placeholder="Username" autofocus="true"/>
        <input type="password" class="login-input" name="password" placeholder="Password"/>
        <input type="submit" value="Login" name="submit" class="login-button"/>
        <p class="link">Don't have an account? <a href="registration.php">Registration Now</a></p>
  </form>
<?php
    }
?>
</body>
</html>
Avatar billede acore Ekspert
20. november 2020 - 06:27 #4
Dine HTML tags i login.php - dvs alle linier før <php? skal flyttes ned efter session_start(). De linier er jo html og ryger direkte afsted.
Avatar billede rwj Juniormester
20. november 2020 - 09:29 #5
Acore.

Jeg har fulgt dit råd, og det var kun login.php der skulle have ændret  koden.

Herefter var det tilsyneladende muligt at login, men nu kom fejlbesked:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by login.php on line 30

som er denne linie:

header("Location: dashboard.php");

som jeg herefter udskiftede med denne:

echo "<script>location.href='dashboard.php';</script>";

og nu blev jeg budt velkommen på dashboard.php.

Er min løsning ok, og endelig, da jeg forsøgte mig i classic asp, brugte jeg denne kode, når haveforeningens folk login til vores private sider:

<%
If Session("login") <> True then
Response.Redirect ("index.asp")
End if
%>

findes der noget tilsvarende i php?
Avatar billede acore Ekspert
20. november 2020 - 09:40 #6
Se https://www.php.net/manual/en/function.header.php for redirect i php. Der omtales også dit problem.

En anden løsning til

header("Location: dashboard.php");

problemet er, også at flytte din html ned under den. Der må ikke udskrives hverken html, linieskift eller blanke inden redirect.
Avatar billede rwj Juniormester
20. november 2020 - 10:46 #7
Acore.

Tak for råd og link.

God weekend.
Avatar billede acore Ekspert
20. november 2020 - 11:10 #8
I lige måde :)