Avatar billede Jordegern Seniormester
29. november 2020 - 18:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Har jeg brug for backup, når jeg har Onedrive

En gang om året, plejer jeg at tage en backup af alle mine filer. Jeg tager backup'en på en ekstern harddisk, som jeg har liggende hos min mor. Så langt, så godt. Men siden sidste backup, har jeg fået Microsoft Onedrive. Nu ligger mine filer to steder. På min egen harddisk og på Microsoft's harddisk. Så er spørgsmålet, kan det betale sig at lave en tredie kopi, på en ekstern harddisk? Det tager lang tid, så jeg vil gerne slippe for det.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2020 - 19:43 #1
Det kommer nok mest an på, hvor mange seler og livremme du normalt bruger, og hvor længe du vil beholde de filer :-)

Du vil aldrig kunne opnå 100% sikkerhed for, at dine filer er sikret i al fremtid. Der er mange faktorer at tage hensyn til, f.eks.:  Hvor besværligt er det, hvor meget lagringsplads får du på nettet, bliver dine filer krypteret, opbevares de i original kvalitet, hvor fremtidssikret er systemet, hvilke styresystemer og filtyper understøttes o.m.a.

Lad mig give dig et eksempel. Jeg har videoer fra firserne, som er optaget på VHS, Video8 og Hi8. I dag findes der ikke ret meget udstyr, som kan afspille den slags. I dag ligger alle de videoer stadig på de originale bånd og to forskellige harddiske i digitaliseret form. Min svoger, som er professionel filmfotograf, har sine originale celluloidoptagelser plus tre  digitaliserede kopier af dem opbevaret forskellige steder :-)
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2020 - 19:48 #2
Og så glemte jeg lige at tilføje dette link om backupsystemer og -programmer. Hvis du har evnen til se frem i tiden, vil du om fem år helt sikkert kunne se, at de fleste af dem er forsvundet :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_online_backup_services
Avatar billede kurtba Ekspert
29. november 2020 - 20:00 #3
Problemet er nok lidt, hvad man bliver ramt af.
Jeg blev for flere år siden ramt af en af de grimme ransomware, hvor alle datafiler bliver krypteret (dokumenter, billeder osv.). Det var absolut alt af denne slags, som var utilgængeligt.
Nogle af filerne havde jeg også på en backup på en cloud løsning. Det var en af de gratis, og jeg kan ikke huske om det var Onedrive, eller en af de andre. Jeg tror, at det var en af de tidligere.
Men alle filerne på denne løsning blev også krypteret, og jeg tror, at det er fordi, at der ikke var nogen beskyttelse på cloud løsningen. Den var jo synlig i min stifinder, så ransomwaren er vel kodet til at undersøge alle drev og mapper, og som sådan er onedrive jo også tilgængelig uden videre. Ihvertfald var den daværende cloud løsning ikke noget værd.
Jeg er dog en af dem, som går med seler og livrem, så jeg havde også min backup på en hd, som ikke var tilsluttet computeren, for ellers var den jo også blevet krypteret.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. november 2020 - 20:17 #4
JA - er det korte svar  - Tager det lang tid ( hvor det ikke passer sig selv ) bør du i stedet se på din arbejdsgang.
Den almindelige måde at bruge One-drive på er synkronisering - hvilket jeg ikke vil kalde backup - sletter du noget ved en fejl forsvinder det også på Onedrive - opdager du det hurtigt nok kan du være heldig at finde det i slettede filer. Onedrive som #3 skriver er følsomt for ransomware - hærværk hacking ( af din account og af deres system ).
Avatar billede bsn Forsker
30. november 2020 - 09:13 #5
Når du har lavet extern harddisk backup 1 gang om året - det ville jeg fortsætte med - 1 gang om året er nok til at overkomme...:)

Jeg laver selv 2 externe backups:
1 en gang om ugen,
og 1 en gang om måneden...
Mener ikke man kan have nok backups...
Avatar billede Jordegern Seniormester
30. november 2020 - 22:12 #6
Der er to der siger, det er et åbent spørgsmål. Og der er to, der anbefaler en backup på ekstern harddisk. Efter at have læst tråden igennem, har jeg besluttet at fortsætte med at lave en backup.
  De sidste par år, har eg sat den eksterne harddisk til computeren med et usb stik. Men det tager lang tid. I stedet for vil jeg sætte den eksterne harddisk til, som sekundær harddisk.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. november 2020 - 23:11 #7
Når du sætter den til som sekundær harddisk, så skal du jo lige huske på, at sådan må den ikke sidde hele tiden. Kun mens du tager backup, da den ellers er ligeså udsat for malware, som din primære disk. En backup må aldrig befinde sig på den pc, som man tager backup af.
Avatar billede Jordegern Seniormester
30. november 2020 - 23:22 #8
Når backup'en er færdig, vil jeg selvfølgelig tage harddisken ud. Som du skriver, skal der være god afstand mellem backup og computer.
Avatar billede bsn Forsker
08. december 2020 - 16:50 #9
#6
Hvad backup prg. bruger du...
Avatar billede Jordegern Seniormester
09. december 2020 - 01:40 #10
Jeg bruger ikke noget backup program. Jeg kopierer alle mine personlige filer med copy fra harddisk og paste til backup harddisk. Jeg bruger to harddiske til backup. Jeg gemmer backup harddisken fra sidste år og bruger backup harddisken fra foregående år til den nye backup.