Avatar billede LisserB Juniormester
03. december 2020 - 14:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Pivot-tabel: kan man undgå beregninger i data og blot vise værdier i flere kolonner?

Hejsa,

Jeg vil gerne trække data ind i en pivottabel, så mine linjer grupperes men jeg vil også gerne vise mere data der hører til de data jeg sætter i første kolonne, i efterfølgende kolonner, som bare skal være et spejl af de data som står i arket jeg trækker dataene til pivottabellen fra.
Data skal ikke bearbejdes eller opsummeres i kolonnerne - kan jeg undgå det?
Umiddelbart kan jeg ikke se at jeg kan vælge bare at vise værdierne...?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
03. december 2020 - 15:23 #1
Jeg kan desværre ikke helt forstå hvad du mener.

Men forsøg at lave formattet til 'tabuleret' eller hvad det hedder på dansk.
Derefter indsætter du de ønskede data i række boksen eller værdi boksen.
Husk også i format at sætte 'gentag alle rækkelabels' eller hvad det hedder på dansk.

Som udgangspunkt vil pivot'tabellen altid summere data så længe de kan aggregeres.
Avatar billede LisserB Juniormester
03. december 2020 - 15:32 #2
@thomas_bk
Jeg vil gerne have at min pivottabel indeholder måske 5 kolonner med data, men det er forskellige data i hver kolonne, f.eks. indeholder rækkerne alle mine ordrer, den første kolonne en sum af ordrerne, men næste kolonne skal indeholde hver ordres rabatsats, næste kolonne skal indeholde hver ordres salgsansvarlige, så de sidste 2 kolonner skal ikke have nogen opsummering, optælling eller anden formattering, jeg vil bare gerne have de data der hører til den pågældende ordre vist på den relevante linje.
Grunden til at jeg ønsker en pivottabel og ikke bare sorterer mine rådata er for at have mulighed for at indsætte filtrene henover tabellen for hurtigt at bibeholde filtrene når rådata opdateres fra min sql og for at skære antal kolonner fra rådata ned til et minimum (kun dem som skal bruges), så rådata bare fungerer som et opslagsværk.
Giver det mening?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
04. december 2020 - 07:28 #3
Hvis du bruger en almindelig tabel, så har den også filtre du kan gøre brug af plus hvis du har en af de nyere versioner af excel så er det også muligt at bruge 'slicere' til at filtrere med.
Det lyder mere som om at det er tilgangsvinklen du skal bruge.

Denne tabel kan jo ligeledes via en datamodel indeholde dine rådata helt eller delvist.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
04. december 2020 - 07:47 #4
Men som nævnt, hvis du foretrækker en pivot, så er det blot at indsætte dine data i rækker og formatter som tabuleret og 'gentag labels' så ligner det stort set almindelig tabel. Husk dog også at slå sub totaler og evt overordnede totaler fra.