Avatar billede kat Juniormester
09. december 2020 - 10:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering med dropdown

Kan jeg lave en betinget formatering i celle A1 hvor at Celle A1 også indeholder en dropdown, men nogle navne fx: NAVN1, NAVN2, NAVN3

Men hvis der i celle C1 står NAVN1 og man så i A1 vælger fra dropdown NAVN1 så bliver cellen rød
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 11:52 #1
Til dit konkrete spørgsmål er svaret Ja., hvis det kun er A1 du skal tjekke op mod C1.

Brug denne formel i din betingede formatering =A1=C1.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 11:56 #2
Du kan selvfølgelig på samme måde tjekke A1 op mod de andre celler i C-kolonnen ved at tilføje nye regler.
Avatar billede kat Juniormester
09. december 2020 - 12:33 #3
Hov kan se jeg ikke fik beskrevet mit spørgsmål godt nok, gik lidt for hurtigt.

For den løsning var jeg kommet frem til.

Men det jeg ment var hvis der står "NAVN1 NAVN2" i celle C1 så bliver NAVN1 eller NAVN2 rødt i celle A1 hvis de vælges, så der kun kan vælges NAVN3 i A1 uden det bliver rødt
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 13:10 #4
Nu er jeg forvirret. Kan der stå NAVN1 og NAVN2 samtidigt, eller er der smuttet et ELLER.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 13:15 #5
Prøv med

=ELLER(A1=C1;A1=C2)
Avatar billede kat Juniormester
09. december 2020 - 13:18 #6
I celle A1 er der en dropdown som indeholder NAVN1, NAVN2, NAVN3, osv.
Hvis jeg så i dropdown i celle A1 vælger NAVN1 skal den komme tilbage med en RØD farve i A1 hvis der står NAVN1 i celle C1 det der er at der i celle C1 faktisk godt kan stå "NAVN1 NAVN2" eller måske "NAVN1 NAVN3" i celle C1
Det kan jeg godt splitte op via nogle ekstra celler, men hvis det kunne undgås var det nok nemmer.

blev det til at forstå nu?
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 13:39 #7
Nemmere at forstå, men nok ikke nemmere at løse. Jeg ser på det.
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 13:46 #8
Prøv med denne i den betingelse formatering.

=IKKE(ER.FEJL(FIND(A1;C1;1)))
Avatar billede kat Juniormester
09. december 2020 - 14:42 #9
Mange tak Jan det var lige det der var løsningen på problemet
Avatar billede Jan K Ekspert
09. december 2020 - 15:18 #10
Velbekomme 🎅