Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 10:34 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Aktuel data værdier fra skema 1 til dato pos i skema 2 Hvordan?

- Jeg opretter to skemaer i excel regneark

Skema 1:
- Der er kun 3 celler i 1 linje i anvendelse
- Celle A1; Dato oprettes automatisk som aktuel dato
- Celle B1; dagligt indberettes værdi af El = Kwh
- Celle C1; daglig indberettes værdi af varme = Mwh
Efter indsættelse af de 2 værdier skal der trykkes på en funktionstast der automatisk eksporteret værdierne til skema 2

Skema 2:
- I søjle A1 indsættes 01-01-2021
- I efterfølgende rækker I søjle A indsættes alle årets kalenderdage
- I søjle B1..B365 baseret på Kwh
- I søjle C1..C365 baseret på Mwh

Opgaven er at automatisk skal data fra skema 1 overføres til den relevante dato i skema 2 i de rigtige positioner.

Hvordan, eller er der en nemmere måde til automatisk opdatering til skema 2?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jørn Meyer
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. december 2020 - 10:46 #1
Når du skriver 'søjle ....' mener du så en kolonne eller en graf?
Avatar billede jens48 Ekspert
17. december 2020 - 10:55 #2
Er det noget i stil med dette du har brug for?

Sub Overfør()
Range("A1") = Date
x = WorksheetFunction.Match(Range("A1"), Worksheets("Sheet2").Range("A1:A365"), 0)
Range("B1:C1").Copy Destination:=Worksheets("Sheet2").Cells(x, 2)
End Sub
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 11:01 #3
Thomas; relevant, søjle er kolonne.
Jens ved overførslen aktiveret fra skema 1 skal data selv finde den relevante dato placering i skema 2.
Altså finde positionen i skemaet.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. december 2020 - 11:09 #4
Umiddelbart vil jeg sige i kolonne A en formel der tager foregående rækkes dato og ligger en til.
Kolonne B og C er sum.hvis formler der med dato i kolonne A som kriterie summerer i de tilsvarende kolonner fra ark 1.
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 11:17 #5
Ark 2:
Datoerne i kolonne A er korrekt som følger A2=A1+1 o.s.v datoen øges med 1 for hver linie til året er slut

Det svære er at få en makro fra Ark1 til at aflæse aktuel dato i Ark1 for så at finde positionen i Ark 2 Ax og indsætte værdierne fra Ark 1 B1 og C1 til Ark 2 Bx og Cx
Avatar billede jens48 Ekspert
17. december 2020 - 11:21 #6
Den makro jeg lavede i #2 aflæser selv aktuel dato og indsætter den ud for tilsvarende dato i ark 2. Har du afprøvet den?
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 11:25 #7
Jens48, jeg prøver den og vender tilbage
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 14:14 #8
Hej Jens48
Jeg har prøvet , men får en fejlmelding
Runtime error ´9`
Subscript out of range

Makro i Sheet 1
Excel pro 2003
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 14:22 #9
Jens48 I Sheet2 er samtlige datoer for året lagt i kolonne A1...A365
Den aktuelle dato fra Sheet1 skal finde sin egen dato i Sheet2 i kolonne A
Når datoel er fundet skal data overføres.
Avatar billede jørn meyer Mester
17. december 2020 - 14:37 #10
Jens48
Jeg lukkede Sheet1 ned og åbnede den igen og makroen udførte følgende;
Fra Sheet1 A1 blev datoen kopieret til Sheet2 A1
men data fra Sheet1 B1 og C1 blev ikke kopieret.
Avatar billede jens48 Ekspert
17. december 2020 - 15:37 #11
To ting:
1. Har du rettet makroen så arknavnet passer? Jeg har brugt "Sheet1" og "Sheet2"
2. Prøv med nedenstående lettere modificerede makro. Den checker om datoen er på ark 2.

Sub Overfør()
On Error GoTo A:
x = WorksheetFunction.Match(Range("A1"), Worksheets("Sheet2").Range("A1:A365"), 0)
Range("B1:C1").Copy Destination:=Worksheets("Sheet2").Cells(x, 2)
Cells(1, 1).Select
Exit Sub
A:
MsgBox ("Date not valid")
End Sub
Avatar billede jørn meyer Mester
18. december 2020 - 11:17 #12
De to filnavne er h.h.v. Sheet1 og Sheet2
Den nye macro er lagt ind, testet
Dagsdato er automatisk i Sheet1
A1  17-12-2020
B1  206
C1  25,251

I Sheet2 er kolonne A1  01-01-2020
efterfølgende i kolonne A:  A2=A1+1  o.s.v max række = kalenderåret A365 = A364+1

Har prøvet at fastlåse specifik dato i begge ark i A1 så de var fuldstændig ens, men  med samme fejl resultat

Jeg har prøvet at lade både Sheet1 A1 og Sheet2 A1 være lig med 18-12-2020, hvilket giver samme fejl "date not valid"
Er det min excel der er for gammel?
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2020 - 11:43 #13
Hvor kommer den automatiske opdatering af datoen fra? Hvis datoen også indeholder timer og minutter virker det ikke. Det skal være et heltal.
Hvilken version af Excel har du?
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2020 - 12:06 #14
Hvis det ikke er et heltal, så prøv med denne makro:

Sub Overfør()
Dim x, y As Long
On Error GoTo A:
y = Int(Range("A1"))
x = WorksheetFunction.Match(y, Worksheets("Sheet2").Range("A1:A365"), 0)
Range("B1:C1").Copy Destination:=Worksheets("Sheet2").Cells(x, 2)
Cells(1, 1).Select
Exit Sub
A:
MsgBox ("Date not valid")
End Sub
Avatar billede jørn meyer Mester
18. december 2020 - 12:50 #15
Den automatiske dato i Sheet1 A1 er formlen  =IDAG()
Faste dato i Sheet2 Kolonne A1 er 01-01-2020
efterfølgende I A er A1+1 osv til A365
Er testet med fastsat dato  18-12-2020 i både Sheet1 og Sheet2

Prøvet sidste oplæg med samme resultat
bruger excel 2003 og testet i excel 2010, samme resultat
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2020 - 13:47 #16
Det ser altsammen rigtigt ud. Jeg er ved at løbe tør for ideer, men du kan eventuelt sende filen til mig, så vil jeg kigge på den. Send den til kober_soerensen(snabela)hotmail.com