Avatar billede Thomas Jepsen Novice
17. december 2020 - 13:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formel der leverer tekst resultat ud fra 2 kendte data

Jeg kan se en hel række eksperter på denne side, jeg håber i kan hjælpe med dette:

Dette er "oversat" eksempel på det jeg gerne vi kunne.
Jeg ønsker en formel lignende SUMPRODUKT, men som leverer en tekst i stedet for tal.
I fane A har jeg følgende i kolonne A+B.
Frugt  Grøn
Frugt  Gul
Frugt  Orange

I fane B har jeg en masse data indeholdende blandet andet de data i ovenstående A+B, og i C står en masse frugt typer, som for de 3 præcise kombinationer i ovenstående resulterer i henholdsvis:
Æble
Citron
Appelsin
Jeg søger en formel der ud fra de 2 kendte i fane A, kan slå op i en masse data med mange gengangere, men hvor  hver enkelt kombination kun findes en gang, f. eks. Frugt+Grøn fremgår kun 1 gang, og formlen skal returnere "Æble"

Hvilken formel kan jeg bruge til dette?
På forhånd TAK

Mvh
Thomas
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. december 2020 - 13:48 #1
Det vil være super lækkert hvis du laver en eksempel fil vi kan kigge på og tilføje i.
Avatar billede igoogle Forsker
17. december 2020 - 14:32 #2
Du kan starte med at tönke noget ala

hvis(Tæl.hviser(A:C;A=A;B=B)>1;Tæl.hviser(A:C;A=A;B=B);LOPSLAG(A+B;i hjölpe kollonne;c)

hvilket kröver en hjölpe kolonne hvor du sammenskriver a og b
Avatar billede Thomas Jepsen Novice
17. december 2020 - 15:38 #3
Hej Thomas

@Thomas_bk
Jeg kan ikke umiddelbart se jeg kan vedhæfte en fil her, men kan du bruge et Dropbox link til noget?

https://www.dropbox.com/scl/fi/vc2i5n8gjs9qn5a9exvpx/Frugt-test.xlsx?dl=0&rlkey=tyf9bn83tl7qmtxy34a45dhwk

@igoogle - det prøver jeg også lige at kigge på.

Foreløbigt tak til jer begge!

/Thomas
Avatar billede jens48 Ekspert
17. december 2020 - 15:56 #4
Prøv med denne formel

=INDEX(Data!$C$2:$C$13;MATCH(A2&B2;Data!$A$2:$A$13&Data!$B$2:$B$13;))

På danske er
INDEX = INDEKS
MATCH = SAMMENLIGN
Avatar billede Thomas Jepsen Novice
17. december 2020 - 16:15 #5
jens48 - for dælen - det virker.
Fedt, tusind tak!