Avatar billede pjatmail Mester
26. december 2020 - 20:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjemme netværk

Jeg har trukket netværkskabel fra min fiberboks til et bryggers. Her havde jeg tænkt at opsætte en switch. Fra bryggerset har jeg trukket netværkskabel ud til 2 steder hvor jeg havde tænkt at opsætte accespoints.
Hvis dette lyder nogenlunde rigtigt hvilken switch og hvilke accespoints kan I anbefale. Switchen sidder skjult så det er kun de 2 Access point jeg er interesseret i skal være så neutrale som muligt. De skal sidde i loftet.
Jeg håber I har nogle gode råd :o)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2020 - 10:12 #1
Jeg ville nok bare google ‘mest wifi' og kikke billeder efter et fladt, hvidt sæt.
Avatar billede wjens Guru
27. december 2020 - 11:13 #2
Jeg har en diskret Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO midt på et hvidt gipsloft.

Den ligner en røgalarm og fungerer fint. Den kan strømforsynes via POE, så du kan sætte adapteren ved switchen og kun skal have netværkskablet frem til dimsen. Mit kabel er helt skjult (trukket oven på gipsen).
Avatar billede pjatmail Mester
27. december 2020 - 18:42 #3
Jeg googler lidt. Er det nok med et kabel til hver Access point?
Avatar billede wjens Guru
27. december 2020 - 19:29 #4
Ja, hver AP skal forbindes med et netværkskabel direkte fra switchen,

Hvis du ikke køber en AP med POE (power over ethernet) skal du også have 220V og AP'ens strømforsyning ud til hver AP. Det er svært at lave pænt (og lovligt) midt på et loft. Brug nye cat6 kabler, hvis du vælger POE.
Avatar billede pjatmail Mester
27. december 2020 - 20:23 #5
Jamen så burde jeg have lavet det så det virker. Jeg læste bare et eller andet sted at der skulle to kabler til hver og det havde jeg nemlig ikke trukket 😊
Avatar billede pjatmail Mester
06. januar 2021 - 18:17 #6
Jeg er lidt i tvivl om jeg har trukket nok kabler til det jeg skal bruge. Dvs.spørgsmålet er mest rettet imod fiberboksen og vejen ud til min switch.
Dette har jeg gjort:
1.  1 kabel er trukket fra fibias boks til bryggers/switchen til fordeling af internet
2.  Kabler fra switchen til de steder hvor der skal være internet.
3.  1 kabel er trukket fra fibias boks til bryggers som extra kabel - (pt.uden funktion)

Spørgsmål/Dette ønsker jeg:
På et senere tidspunkt skal jeg måske have tv via fiberboksen. Kræver dette sit eget kabel fra fiberboksen og til bryggers hvor det skal deles ud til værelserne. Eller kan de samme netværkskabler jeg trak til internettet samtidigt bruges til tv signalerne?
Hvis "ja" betyder det vel at det ekstra kabel jeg trak (punkt 3.) stadigvæk er frit til at hvad jeg har lyst til!
Avatar billede wjens Guru
07. januar 2021 - 10:01 #7
Fibias TV er via internettet og netværkskabler (som du har trukket). De har både med TV-boks og streaming. TV-boksen er kun til et TV, streaming kan ses på PC/tablet+. Vær sikker på at få en løsning, der virker til flere TV.

https://fibia.dk/privat/streamingtjenester/