Avatar billede Anders87 Praktikant
07. januar 2021 - 10:22 Der er 4 kommentarer

Gemme som png med god opløsning

Hej Eksperter!

Jeg har behandlet nogle fotografier i PowerPoint, hvor jeg har:

- Beskåret billederne
- Korrigeret lysstyrke/kontrast
- Fjernet baggrunden

MEN når jeg gemmer billederne, bliver kvaliteten/opløsningen uacceptabelt ringe. Går ud fra at billederne bliver komprimeret automatisk, men kan man ikke ændre på dette?
Avatar billede falster Ekspert
07. januar 2021 - 11:05 #1
Kigger med :-)

Umiddelbart vil jeg mene, at PP ikke er et godt valg til fotobehandling.

Et gratis forslag er
https://www.irfanview.com/main_what_is_engl.htm
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2021 - 11:18 #2
Hvor mange pixels har originalen, og hvor mange har den gemte PNG i højde og bredde?
Avatar billede Jan K Ekspert
07. januar 2021 - 12:16 #3
Når du har valgt Gem som, og har valgt filtypen png, kan du klikke på knappen Funktioner. Her kan du vælge Komprimer billeder, og så kan du ændre på opløsningen, Om det så gør det bedre, afhænger naturligvis af de indstillinger, du kører med nu.

I øvrigt er jeg enig med #1 i, at man ikke skal bruge MS Office programmer til billedbehandling, da det jo ikke er det, de er skabt til.
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2021 - 12:32 #4
#3.
Funktionen "Komprimer" ændrer ikke på opløsningen. Hvis man vil ændre opløsningen, skal man bruge funktionen "Ændre størrelse". En komprimering vil blot gemme billedet på en måde, så det fylder mindre på computeren, men så snart, det åbnes igen, vil det fylde det samme i pixels som før komprimering.