Avatar billede Ibskip Praktikant
03. februar 2021 - 18:45 Der er 10 kommentarer

Lav download

Har en fiberboks fra enig nu Stofa. Har fornylig opgraderet til 200/200 Mbit forbindelse. Det underlige er at når jeg kører hastigheds test fra Stofa siger download kun 75 mens upload er over 200. Kører jeg derimod test fra oakla er begge over 200. På wifi er forbindelsen acceptabel når jeg måler den på iPad 7 generation. Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 19:20 #1
Hvordan måler du? Er det med samme PC og kabelforbindelse du måler henholdsvis 75 og 200 Mbps? Kan du se hvilken server der måles til?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2021 - 19:38 #2
Windows pc'er er altid langsommere end alle andre typer enheder - der er så meget kontrol lokalt i windows, der dræber download. Ofte er 50% i forhold til ipad og telefoner fint.
Avatar billede Ibskip Praktikant
03. februar 2021 - 19:55 #3
Til ink
Ja jeg bruger min bærbare pc og kablet Ethernet til Icotera fiberboks. Server på,oakla er waao Skanderborg og på Stofa er det enig Kolding
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 20:11 #4
Har lige testet hastighed med min gamle iMac på de to servere.
Med henholdsvis en App: Speedtest og med Chrome browser har jeg målt samme hastighed, nemlig 336 download og 68 upload. Jeg har en 300/50 forbindelse (coax-forbindelse) hos YouSee og bor i Nordsjælland.

Har du målt på samme tid, da der kan være forskellig belastning på serveren hen over dagen.
Avatar billede nopsen Ekspert
03. februar 2021 - 20:19 #5
ignorer det claes57 skriver, det er noget vås!
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 20:19 #6
Med min iPad Pro opnår jeg med 5 GHz wifi en hastighed på 325 download og 68 Upload. Altså i praksis det samme, og fra begge de 2 servere i Kolding og Skanderborg. Målt med appen Speedtest.
Avatar billede supportsiden Professor
03. februar 2021 - 21:15 #7
Når du måler, skal det gøres over Ethernet
Du skal være koblet direkte på routeren hvis det er muligt
Der må ikke være andre enheder tilsluttet - deaktiver WiFi og antivirus
Start op i Safe-mode med netværk og kør speedtest derfra
Kort sagt : Der må ikke være noget andet der forbruger båndbredde
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 21:32 #8
jeg måler oftest over wifi - hvis jeg ville reklamere ville jeg nok også bruge ethernet - men så længe jeg over wifi kan måle mere end jeg betaler for er det nok for mig. Har man kun 100/100 ethernet  men hurtigere forbindelse og wifi så skal der da måles der.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 21:36 #9
#2 Jeg måler højere hastighed på min nye windows10 end på android10 og iphones - men der er hos mig nyeste hardware der vinder downloadstest.
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 21:40 #10
Jeg mener med ovenstående at have sandsynliggjort, at der ikke er forskel på målinger foretaget på de to servere, ligesom måling med app eller i en browser heller ikke giver en forskel.

Spørgeren måler den korrekte hastighed på den ene server, men ikke på den anden, og det er så udfordringen. Kan vel kun forklares med målinger på forskelligt tidspunkt eller, at routeren er belastet fra andre enheder (streaming, spil eller andet).