Avatar billede hherskind Mester
14. februar 2021 - 08:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Betaling til internetudbydere via central institution?

Jeg bor i et seniorbofællesskab, ejet af en privat bygherre. For godt 1 1/2 år siden blev det aftalt, at der skulle installeres internet og kabel-TV-signal i husets fællesrum. Langt om længe er vi nu fremme ved, at der bliver installeret internet, som er klar til brug i uge 8. Men der bliver ikke installeret kabel-TV, da det anses for at være forældet teknologi.

Den oprindelige aftale lød på, at udlejer skulle afholde den løbende udgift både til internetforbindelsen og til en YouSee Bland-selv pakke. Men uden kabel-TV kan man ikke købe en sådan pakke. Dermed bliver der afregning med de enkelte udbydere i stedet, forestiller jeg mig. Og det foregår normalt ved betaling med betalingskort. Som udlejer helt sikkert ikke vil udstede til os.

Hvad gør man så?

Kan du finde på en smartere løsning, end at udlejer f.eks. overfører et månedligt beløb til seniorbofællesskabets kasse, sådan at vi så derfra kan hente betalingen til de enkelte udbydere?

På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 08:26 #1
youtv.dk er en ren streamingspakke, hvor man selv bestemmer indhold.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 08:37 #2
Og til fælleslokalet er en fast Apple-tv nok det letteste at styre. Der er fx også en dr app, og i kan let starte Netflix, HBO, youtube, eller andet...
Avatar billede hherskind Mester
14. februar 2021 - 09:09 #3
Tak, claes57, for input om YouTV. Den havde jeg faktisk hørt om, men havde glemt den igen.
Det synes umiddelbart som en meget oplagt løsning for os. Dog:

- Betalingsmæssigt skal der igen bruges et betalingskort, som vi ikke umiddelbart har.
- Vi har krakilske mennesker boende, som kunne forlange f.eks. både Netflix og Eurosport. De tjenester måtte vi i givet fald købe ved siden af.
- YouTV kræver p.t. afspilning via en computer. Det er lidt ærgerligt, når vores Samsung smart-TV har indbygget app til flere af tjenesterne. Betalingsmæssigt er det dog særdeles smart kun at skulle betale ét sted (primært). - Og så siger de jo, at de arbejder på at udvikle en TV-app.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 09:11 #4
I youtv kan man iøvrigt sagtens have 2 tv kørende med hvert sit program. Bare en Apple tv mere. Mere end 2 understøttes ikke af flere kanaler, mens andre kan 3-4 samtidigt. Gå efter 2, så alle ikke er låst til sportslørdag med fodbold.
Avatar billede hherskind Mester
14. februar 2021 - 09:17 #5
Vi vil ikke have det store behov for samtidig visning af programmer. Jeg noterer mig, at YouTV forklarer:

“Hvad menes der med op til 4 samtidige streams?
Der er nogle regler fra kanaldistributøren, som gør, at man på NENT kanaler (TV3 +, TV3 Max, etc.) maksimalt på afspille 2 samtidige streams. Det samme er gældende for TV 2's kanaler. Det betyder, at du sagtens kan afspille op til 4 samtidige streams, så længe det ikke er fra samme kanalfamilie, altså 2 på TV 2's, 2 på NENT's, etc.”
Avatar billede hherskind Mester
14. februar 2021 - 09:22 #6
Claes, du skrev i #2:
“Og til fælleslokalet er en fast Apple-tv nok det letteste at styre. Der er fx også en dr app, og i kan let starte Netflix, HBO, youtube, eller andet...”

Der er på forhånd valgt Samsung TV, som nævnt. Det har bl.a. en indbygget HBO-app. Men den kan man vel ikke anvende, hvis man har YouTV-abonnement? Så skal alt styres fra YouTV-appen, ikke?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 10:33 #7
Typisk opdateres tv med app ikke længe (der er for mange versioner af TV’s software, og kun nyeste får app - et tv opdatere normalt kun sit software én gang) En Apple tv boks opdateres løbende, så man har et stabilt flow.
Mit tv har en dr.app, den er tåbelig i brug. Fra Apple tv kan du styre indtastning via fx iPad og skærmtastatur - let og enkelt.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 10:36 #8
Btw, når i har internet, så er HBO, Netflix osv ligeglade med, hvordan. Youtv vil bare gerne samle det. Der er ingen fordel ved at lade det hele køre via dem.
Avatar billede hherskind Mester
14. februar 2021 - 13:56 #9
Claes, jeg må lige prøve at følge med og forstå: Tænker du, at YouTV alligevel ikke er en god løsning, idet Apple TV 4K vil være en bedre løsning? Eller tænker du, at Apple TV 4K vil være god til at agere computer for YouTV? - Vil det prismæssigt ikke være dyrere (foruden mere besværligt) at skulle betale de enkelte udbydere hver for sig?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2021 - 16:26 #10
Jeg ville vælge Apple tv, og i den køre youtv. Og holde HBO og Netflix ude fra youtv, og have dem direkte på Apple tv (hvis i vil have dem i det hele taget). Det vil være fleksibelt, og man undgår at tegne et meget stort abonnement hos youtv.
Avatar billede hherskind Mester
15. februar 2021 - 07:10 #11
På den måde! Nu leverer YouTV slet ikke Netflix, så det giver sig selv. Men med en Mix 20 pakke (399 kr.) vil vi kunne hente mange programmer, som vi ønsker os, inkl. HBO Nordic. Hvis vi så yderligere lægger Discovery+/Sport oveni (149 kr.), så tænker jeg, at det må være godt.
Og din idé med Apple TV 4K-boksen er glimrende.
Så det forsøger jeg nu altsammen at få til at glide ned hos vores udlejer!

Tak for hjælpen!
Hilsen, Henrik