Avatar billede sssssss Juniormester
01. april 2021 - 23:56 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Excel tælle antal observationer

Hej,
Hvis jeg har en kolonne med følgende observationer: æbler, pære, bananer. Nogle af observationerne kommer flere gange i følgende form: "æbler / bananer" eller æbler / pære / bananer.

Hvordan tæller jeg hvor mange der er af hver enkelt frugt? Når jeg bruger TÆL.HVIS funktionen tager den ikke fx. de æbler med som står i gruppe med andre frugt. Jeg håber mit spørgsmål giver mening.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. april 2021 - 01:27 #1
Hvis du har kategorien (æbler, pærer, æbler/pærer etc) i kolonne A og antallet i kolonne B kan det for eksempel gøres med denne formel:

=SUM((B1:B20)*(ISNUMBER(SEARCH("æbler";A1:A20))))

På dansk:
=SUM((B1:B20)*(ER.TAL(SØG("æbler";A1:A20))))
Avatar billede store-morten Ekspert
02. april 2021 - 02:34 #2
Prøv: =TÆL.HVIS(A2:A10;"*æble*")
Avatar billede sssssss Juniormester
02. april 2021 - 18:43 #3
Tak, det hjalp! Ved I så hvordan man kombinerer flere kolonner? Hvis jeg fx. vil tælle æbler i både kolonne A, D, F og K?
Avatar billede store-morten Ekspert
02. april 2021 - 21:12 #4
=SUM(TÆL.HVIS(A2:A10;"*æble*");TÆL.HVIS(D2:D10;"*æble*");TÆL.HVIS(F2:F10;"*æble*");TÆL.HVIS(K2:K10;"*æble*"))
Avatar billede sssssss Juniormester
02. april 2021 - 21:36 #5
Tak!!