Avatar billede frem-ad Professor
05. april 2021 - 19:01 Der er 11 kommentarer

Printer - blækpatron tørre

Hej
Det er sjældent jeg bruger min All in onn HP printer til og udskrive-kopier, men jeg kan heller ikke helt undvære den. Men ved det er så sjældent den skal udskrive så tørre hoved ind en gang imellem lykkes det og rense den men ofte kræver det en ny patron, og nu vil den sorte ikke mere. Så jeg kigger efter en anden maskine. Jeg har  set Epson de har hvor man fylder blæk på, men det er vel samme problem at udskrift hovedet tørre ud eller hvad?
Så er det bedst og købe den billigst og så holder den lidt tid, eller hvad skal jeg gøre når det er sjældent den bliver brugt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. april 2021 - 19:24 #1
Du skal finde en laserprinter, hvis du vil undgå udtørring af blækpatron
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2021 - 19:34 #2
de fleste blækprintere har en test-funktion, hvor de udskriver en enkelt side - læg det i din kalender, at du udskriver en side fx hver mandag morgen. Det er langt billigere end at skifte blæk i utide.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2021 - 20:03 #3
Kan din printer gå i "dvale" når du ikke bruger den?
Eller slukker du den helt ned?
Har hørt nogle beskrive at visse printer modeller har en automatisk vedligeholdsfunktion der sørger for at printeren er klar.
Det kræver blot men ikke slukker helt ned for den så den fra dvale tilstanden kan starte op og rense og vedligeholde printeren.
Kender ikke selv til funktion. Jeg har en HP multifunktion laser printer.
Avatar billede frem-ad Professor
06. april 2021 - 07:15 #4
ole_madsen: Jeg har selv tænkt på det men jeg synes en Farve laser er dyr og jeg skal stadig have en scanner.

220661 Det er en HP photosmart 5525 og den går i dvale, men det har jeg ikke oplevet, så om der er andre typer der gør det for det ville være smart.

Claes57 jeg har prøvet men det kniber med jeg får det gjort for mine arbejdstider gør at det ikke kan være fast morgen eller aften og så glemmer jeg det, men du har ret men det 220661 siger vil være smart, men jeg ved ikke hvilke der har funktionen, for jeg er jo ikke den eneste der har problemet, for man udskriver generelt mindre og mindre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. april 2021 - 17:22 #5
En farvelaser med scanner koster godt nok 2500,- (Det kan ske andre mærker kan findes billigere): https://www.inkpro.dk/produkter/16731-printer-laser-color/160963-brother-dcp-l3550cdw-a4-farve-laserprinter-graa-ae-dcpl3550cdw1

Prisen pr. farveside kan man også regne på - som regel er en laserprinter billigere end en blækprinter, så længe vi snakker "lavpris". Kommer man op i high-end blækprintere med store blæktanke, er det disse der er billigst.
Jeg har dog ikke regnet på den specifikke printer... - det er nogle år siden jeg gjorde mig i det.
Det der typisk skræmmer ved laserprinteren er den høje pris for en ny toner. Men denne pris skal vejes op imod at der som regel er mange gange flere "sider" i en lasertoner, end i en blækpatron, så i den sidste ende er blækpatronen dyrere.

Men så er der kvaliteten - et foto udskrevet på en laserprinter fremstår typisk "skrapt", og irriterende for øjnene. Her er blækprinteren stadig bedst. Det er også værd at have med i overvejelserne.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 17:30 #6
#5 Man kan få dem billigere end 2500kr https://www.google.com/search?q=laser+multifunktionsprinter&sxsrf=ALeKk00fp4kwUK-ip4p6p8pHFYkYaM8Scg:1617722869471&source=lnms&tbm=shop&sa=X&ved=2ahUKEwi54uqn9-nvAhWk-yoKHckqDzsQ_AUoA3oECAEQBQ&biw=1920&bih=889 men man skal så kigge på hvad tonerne koster til printeren. I nogle tilfælde kan det godt betale sig at betale lidt mere for printeren og få billigere forbrugs stoffer til den.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2021 - 17:32 #7
Jeg gik over til laser for 6 år siden. Har ikke haft problemer med den. Mener prisen for min HP var 1800kr for selve printeren dengang.
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. maj 2021 - 12:58 #8
Jeg er enig i #1. Hvis det ikke er en vej at gå, så tror jeg du skal indstille dig på, at dette problem også vil opstå ved den næste printer. Og så er det måske en bedre ide, at lære at løse problemet fremfor at købe en ny. Jeg har selv ret gode erfaringer med det trick, som beskrives her:

https://www.youtube.com/watch?v=FoREA1GMpD4

Her har jeg til tider fået opløst selv de mest genstridige indtørringer, og fået printeren til at virke som var den ny.

Hvis du holder fast i at få en ny, så spørger du til Epsons "hvor man fylder blæk på", og her tror jeg du tænker på Ecotank-modellerne? Sådan en har jeg for nylig anskaffet til en, som jeg hjælper, og erfaringerne er gode. Men hun bruger den rimelig jævnligt, og har endnu ikke haft den så længe (lige godt et års tid, tror jeg). Så om den ville tørre ind med dit brug, kan jeg ikke sige.
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. maj 2021 - 12:59 #9
Hov, sorry. Ser først nu, at dette er et ret gammelt spm. Ved da ikke hvorfor den dukkede op her hos mig...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. maj 2021 - 13:15 #10
Det gør den fordi der var en "spambruger" inde over og reklamere for en webside :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. maj 2021 - 13:17 #11
Ahh, ok. Tak for oplysning :)