Avatar billede Laura Praktikant
28. april 2021 - 23:27 Der er 6 kommentarer

Kan man "låse" shift?

Jeg er nysgerrig efter, om det ikke kan lade sig gøre at "låse" tastaturet til at skrive symbolerne fra tallinjen. Altså så den fx skriver ! når jeg trykker på 1 og / når jeg trykker på 7, UDEN at jeg skal holde shift nede.

På forhånd tak :)
Avatar billede Erik K Ekspert
29. april 2021 - 02:11 #1
Ja, det kan du.
Kontrolpanel>øget tilgængelighed>Skift hvordan tastaturet virker>konfigurer træge taster >  sæt flueben i "aktiver træge taster - herefter kan du se, hvad du ændrer ved at fjerne eller sætte flueben i de forskellige muligheder, bl.a.låsning af shift under indstillinger - overvej nøje, hvad du vil og klik så på anvend>OK
Avatar billede Laura Praktikant
29. april 2021 - 11:47 #2
Mange tak, Erik K. Men kan det lade sig gøre, uden at man samtidig skriver med store bogstaver? Jeg skriver ofte tekst, som indeholder mange tegn (og også tal, men der bruger jeg det numeriske tastatur).
Avatar billede falster Ekspert
29. april 2021 - 13:12 #3
Der er mange muligheder, hvis du vil gå lidt "dybere" med at ændre tegnet til en tast. Se f.eks.:

https://wordribbon.tips.net/T010305_Changing_Characters_on_Keyboard_Keys.html
Avatar billede Erik K Ekspert
29. april 2021 - 20:19 #4
Når du er inde, hvor flueben skal sættes, så skal der være flueben følgende steder:

Aktiver træge taster og under Indstillinger i begge felter - hvad du ellers sætter flueben i, må du selv afgøre efter behov.

På den måde låses shift ved 2 tryk og du kan så få f.eks. udråbstegnet ved at trykke på ettallet.
Da shift jo er låst, vil du selvfølgelig også få store bogstaver indtil du ophæver låsningen, som gøres ved at trykke en gang på shift igen.

Altså lås shift med to gange tryk på shift og ophæv låsningen ved at trykke en gang på shift.
Du kan da ikke få en nemmere løsning, hvis du ikke vil holde shift nede, medens du taster - det var vel det du efterlyste.
Avatar billede Laura Praktikant
01. maj 2021 - 23:22 #5
Mange tak for inputs, Erik K og falster! Jeg kunne ikke få det helt så nemt, som jeg gerne ville have det, men begge jeres forsalg er alligevel meget nyttige :)
Avatar billede Erik K Ekspert
02. maj 2021 - 02:05 #6
Det var så lidt.
Hvis to tryk på en tast ikke er så nemt som du gerne vil have det, så kommer du nok til at vente, til du kan bruge talegenkendelse på en PC.

Det varer nok lidt endnu, før man kan bruge talekommandoer i f.eks. word på dansk, men det kommer nok.

Indtil da er man nødt til at fortælle PC´en, hvad man vil med tastetryk........