Avatar billede Jan K Ekspert
03. maj 2021 - 12:39 Der er 14 kommentarer

Mystisk fænomen ved sortering

Jeg har arbejdet med Excel i mange år, men har i dag oplevet et fænomen, som jeg ikke har set før. Jeg har følgende (her anonymiserede) data i et regneark:

D            E
cccc    rrr
eeee    ttt
jjjj          øøø
kkkk
aaaa    ttt

Nu vil jeg sortere disse data efter kolonne A ved at markere dem alle og vælge Sorter. Når jeg sorterer sker der ingen sortering, men de to øverste rækker i kolonne B får en lyserød baggrund, som ikke er en baggrundsfarve, og som ikke kan fjernes. Den forsvinder, når jeg fortryder sorteringen, Dette sker både med de "ægte" og med de anonymiserede data.

Andre "grupper" på fem rækker i samme kolonner sorteres uden problemer og det samme er tilfældet for  grupper i andre kolonner i samme ark.

Arbejder i Excel 365.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2021 - 12:43 #1
der må være en sorteringskonflikt på de 2 celler i B. Er de låste, beskyttede, giver de data til andre celler?
Avatar billede Jan K Ekspert
03. maj 2021 - 14:29 #2
Desværre. Det er ren indtastet tekst. Ingen formler eller andre referencer, og de refereres heller ikke andre steder fra.

Jeg har dog fundet ud af, at der tilsyneladende er nogle skjulte tegn i A-kolonnen, hvor de så end er kommet fra, når selv har tastet data. Jeg kan konstatere at når jeg bruger funtionen LÆNGDE er de alle 1 længere end de burde være, men det er ikke en ekstra blank. Jeg har prøvet at lave en hjælpekolonne med TRIM, og så sortere på den, med præcis samme resultat. Så nu vil jeg prøve at rydde alt og se, hvad sker, når jeg taster igen. Men underligt at det er B der markeres hvis fejlen er i A.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. maj 2021 - 15:55 #3
Hej Jan K

Hvis jeg indtaster dine data i A2:B7 og sorterer, så får jeg følgende:

Data1    Data2
cccc    rrr
D    E
eeee    ttt
jjjj    øøø
kkkk
aaaa    ttt

altså der går fint med undtagelse af aaaa til sidst.
Jeg er ikke sikker, men jeg tror det har at gøre med, at aa (i Excel med dansk opsætning) forstås som å.

Hvis du prøver at lave for eksempel følgende tests:

="z" > "a" så får du TRUE, og hvis du laver
="zz" > "aa" så får du FALSE.
Avatar billede Jan K Ekspert
03. maj 2021 - 16:36 #4
#3, Godt forslag, men det er kun i mine anonymiserede data, at der står aaaa. I de originale indledes teksten med Anne...

Men nu har jeg ryddet alt i det pågældende område og tastet igen, så nu virker det. Jeg blev bare ikke klogere på, hvad problemet skyldtes, og hvorfor problemet optrådte i B kolonnen, når det var A, der var fejl i. Og hvad den røde baggrund betød.
Avatar billede jørn meyer Mester
03. maj 2021 - 17:18 #5
Vær opmærksom på om regnearket har været oprettet på en anden maskine end den du anvender, da kan maskinernes karaktersæt være forskellige, eks cp 850, 437, 860
Måske det kan give forstyrrelse i sorteringen.
Avatar billede Jan K Ekspert
03. maj 2021 - 20:45 #6
#5  Jeg har sekv oprettet det på præcis samme masine, ca. 15 minutter før sorteringen. Og det har ikke været lukket i mellemtiden.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. maj 2021 - 06:51 #7
Jan K
Må jeg spørge om du får samme resultater som jeg viste i #3, altså:

="z" > "a" så får du TRUE, og hvis du laver
="zz" > "aa" så får du FALSE.
Avatar billede Jan K Ekspert
04. maj 2021 - 19:49 #8
De gør jeg desværre 😀.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. maj 2021 - 21:09 #9
Prøv at indtaste

Aarhus
zby
yby
xby

og sorter.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. maj 2021 - 08:30 #10
Det er præcis derfor jeg skriver desværre. For pøvv at sortere

Bonn
Köln
Aachen
Berlin
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. maj 2021 - 09:21 #11
Aachen kommer til sidst ja, nøjagtigt det samme som det jeg forsøgte at vise i mit eksempel med Aarhus.

Det må være blevet ændret i dansk Excel. Jeg kan i hvert fald huske, at det har været sådan, at Aachen (og Aarhus) kom først, men jeg kan også huske, at der har været danske Excel brugere, som har klaget over, at Aarhus ikke kom sidst.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. maj 2021 - 09:56 #12
Jeg kan også huske, da det kom først. :-)
Avatar billede Jan K Ekspert
05. maj 2021 - 09:57 #13
Desværre har jeg ikke pt adgang til en engelsk version, så jeg kan ikke sige om den stadig sorterer "rigtigt", men mon ikke+
Avatar billede Rachalust Praktikant
26. januar 2022 - 13:44 #14
Den lyserøde farve, som fremkommer efter sortering skyldes sikkert, at excel går i gang med at lave en "hurtig analyse".

Prøv at markere det sorterede område og tryk >Ctrl<q
eller klik på det lille ikon nederst til højre for det markerede (og sorterede) område.

Så får du mulighed for at vælge forskellige analyser - eller at rydde analysen, og dermed slippe for den lyserøde markering.