Avatar billede Juniormester
21. juli 2021 - 13:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Liste skal automatisk indeholde brugerindtastede værdier

Hej :)

Forsøger at gøre det kort.

En forening skal have overblik over sine hold og sine medlemmer. Foreningen ønsker at kunne skrive sine hold på en liste, angive holdets aktiviteter for en given periode og derefter - på sin medlemsliste - koble dette medlem til holdet.

MEDLEMSLISTE
A6: Nr. (låst)
B6: Fornavn
C7: Efternavn
D7: Fødselsår
E7: Alder (låst)
F7: Evt. hold/gruppe
G7: Aktivitetstimer

HOLDAKTIVITET
K6: Nr. (låst felt)
L6: Holdnavn
M6: Deltagere (låst felt)
N6: Hold start
O6: Hold slut
P6: Timer pr. uge
Q6: Antal aktivitetsuger (låst felt)
R6: Uger uden aktivitet
S6: Timer i alt (låst felt)

1. Meningen er nu at foreningen udfylder
- L6 med teksten Fodbold U14 Drenge
- L7 med teksten Fodbold U14 Piger

2. Teksten som foreningen angiver i L6, L7 osv., skal kunne vælges fra en liste i F7

3. Felt M6 skal tælle alle medlemmerne på det pågældende hold
- M6 tæller antallet af medlemmer som i F6 har fået anført "Fodbold U14 Drenge", F7 har fået anført "Fodbold U14 Piger" osv.

Giver ovenstående mening? ellers skal jeg forsøge at uddybe.
Avatar billede Juniormester
21. juli 2021 - 13:38 #1
Overskriften endte nok med at være lidt misvisende desværre, da det er lykkes mig at oprette en datavalideringsliste ud fra en tabel, som brugerne udfylder.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 04:28 #2
Prøv:
=HVIS(L6="";"";TÆL.HVIS($L$6:$L$100;L6))
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 08:54 #3
Hej Morten - det virker desværre ikke helt.

Prøver kort at forklare nærmere:

L6: angivelse af holdnavn med tekst, fx "Fodbold U15 Drenge"
S6: der dannes en værdi i S6 (timer i alt) ved udfyldelse af L6
F6: angivelsen i L6 skal kunne vælges på en datavalideringsliste (så langt er jeg med)
G6: Hvis F6 = L6 (altså tekst), skal G6 være lig S6
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 09:43 #4
"3. Felt M6 skal tælle alle medlemmerne på det pågældende hold
- M6 tæller antallet af medlemmer som i F6 har fået anført "Fodbold U14 Drenge", F7 har fået anført "Fodbold U14 Piger" osv."

Ups... det var til M6: =HVIS(F6="";"";TÆL.HVIS($F$6:$F$100;F6))
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 09:59 #5
"G6: Hvis F6 = L6 (altså tekst), skal G6 være lig S6"
G6: =HVIS(F6=L6;S6;"")
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 10:11 #7
Hej. Jeg fandt løsningen med en HVIS(LOPSLAG(-formel.

Er bange for, at jeg kom til at rode rundt i beskrivelsen i denne tråd, så den løsning jeg har fundet på mit problem er jeg ikke sikker på, at du kan bruge ift. ovenstående beskrivelse.

Giver jeg point for din hjælp, som jeg jo gerne vil takke for.

Min endelige formel blev: =HVIS(LOPSLAG(F6;L:S;8;FALSK);S6;"")
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 10:18 #8
Det var et vildt Lopslag, den vil altid returnerer den første række den finder?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 10:30 #9
Du laver opslag på 1.048.576 rækker og 8.388.608 celler ;-)
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 10:36 #10
Det forstår jeg ikke et hak af :D Derfor min rang "Novice" hehe.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 10:48 #11
Det er ok.
Du bruger heller ikke Lopslag som det er beregnet til.
Og du vil få #I/T hvis F6 er tom.
Du tjekker om Lopslag er SAND eller FALSK.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 10:52 #12
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 11:15 #13
Må jeg sende dig mit regneark og forsøge med en ny og mere konkret forklaring?
Avatar billede finb Ekspert
22. juli 2021 - 13:46 #14
Har du mere gavn af Access til dette ?
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 14:14 #15
Prøver med en ny forklaring - det må kunne lykkes :)

HOLDOVERSIGT
B6: Bruger skriver navn på et hold, fx: "Ungerne"
I6: Der udregnes automatisk et antal timer for det pågældende hold

MEDLEMSLISTE
F32: Det angivne hold i B6 (Ungerne) kan vælges i en datavalideringsliste. Når holdet vælges fra listen skal G32 være = I6

Det vil sige, at det faktisk er brugeren som skal indtaste nogle værdier (hold), før medlemmerne kan kobles på dette hold, da F32 indeholder en datavalideringsliste over brugerens angivelse(r) i B6.

ANTAL DELTAGERE PÅ HOLDET (en lille krølle)
C6: Skal udregne antal deltagere på holdet ud fra, hvor mange medlemmer der i F32 står angivet med holdbetegnelsen (Ungerne).

OPSUMMERING AF CELLER:
B6: Holdnavn
I6: Timer i alt
F32: Holdnavn (datavalideringsliste)
G32: Aktivitetstimer
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 14:23 #16
Har sendt e-mail adr. i pb.
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 14:27 #17
Jeg har ikke modtaget noget i min indbakke her på siden.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 14:29 #18
Næ... det lykkedes ikke, men nu skulle den være der 🙂
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 14:35 #19
E-mail sendt :) Tak
Avatar billede Juniormester
22. juli 2021 - 15:31 #20
Tak for hjælpen store-morten - jeg markere #18 som løsningen (skal jeg give point? i så fald, hvordan og hvor meget?) :)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 15:40 #21
Point er afskaffet :-)
Du markere bare #18 som løsningen.