Avatar billede Saamangeloesninger Praktikant
10. september 2021 - 01:52 Der er 10 kommentarer

5G og varmepumpe/elradiator (2,4 GHz)

Hej kloge folk,
Jeg står med lidt en udfordring:

Jeg har en varmepumpe samt 2 elradiatorer i mit sommerhus, som begge dele kan styres fra en app. Det er jo super smart, at man kan styre varmen på badeværelset, så det ikke fiser af sted om natten eller kan tænde sin varmepumpe et par timer før ankomst.

Pga elendige muligheder for at få ordentligt bredbånd (5GHz/2,4GHz) i området, har jeg fået 5G, da dækningen med dette er ret god her i området. Så jeg kan nemt både streame film, sport, have flere brugere ad gangen til dit og dat.

MEN, og her kommer det knap så smarte:
Både varmepumpe og elradiatorer kan kun arbejde med 2,4 GHz, og ikke med 5G. Så jeg kan ikke bruge deres smarte (og praktiske) wifi-features til noget som helst. Og det er jo ikke super tilfredsstillende.

Dersom jeg ikke har mulighed for at få "normalt" bredbånd med de korrekte standarder, findes der så en mulighed for at få "omdannet" mit 5G-signal til et traditionelt 2,4GHz-signal? Fx en ekstra router, der kan tricket eller noget andet hardware?
Altså kun til de ovennævnte varmeenheder, da jeg jo stadig gerne vil have computere, telefoner og andet til bare at fortsætte med at køre på den glimrende 5G-dækning som nu.

På forhånd tak!
Avatar billede Rune1983 Ekspert
10. september 2021 - 07:11 #1
Hvis du har en gammel router liggende er det jo bare at smide et netkabel fra dit 5g modem til den router. Husk kun at have en DHCP server på netværket. Så din router skal muligvis have DHCP server funktionen slået fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2021 - 09:05 #2
5G er mobil-netværk, og har intet med 5GHz wi-fi at gøre.
https://www.happii.dk/Modem-Mobilt-WiFi/D-Link-DWR-2101-mobile-hotspot-5G-LTE/2888943
der kan isættes et nano-sim-kort (som kan køre på 5G netværket) og du har så 2,4 og 5 GHz i huset.
Typisk (i hvert fald hos telmore, og sikkert og andre tdc-afdelinger) kan du købe et rent data-sim-kort ekstra til dit telefon-abonnement for ret få penge (du har jo betalet for datamængden via tlf-abonnement)
Avatar billede Saamangeloesninger Praktikant
10. september 2021 - 11:00 #3
Hej Claes,

Ja, det ved jeg - det er også derfor, jeg er meget grundig med at skelne i min tekst med forklaring af problemet. Og derfor jeg i det hele taget har problemet...

Og tak for forslag - det vil jeg lige kigge på.
Avatar billede Saamangeloesninger Praktikant
10. september 2021 - 11:01 #4
Hej Rune,

Det vil jeg lige forsøge at kigge på, om jeg har og kan flikke sammen. Tak!
Avatar billede supportsiden Professor
10. september 2021 - 12:07 #5
Langt de fleste WiFi routere kan både 2,4 og 5GHz men ofte er de på samme SSID (netværksnavn)
Du burde have mulighed for at konfigurere et 2,4GHz netværk separat fra det der er standard.
Som  Claes skriver blander du begreberne sammen
4G og 5G er mobil netværket (G står for Generation) - der er internetsiden kan man sige
2,4 og 5GHz er WiFi og hastig heden på det (G står for Giga) - det er lokalnetværks siden
Avatar billede Saamangeloesninger Praktikant
10. september 2021 - 13:17 #6
Hej supportsiden,

Nej, jeg blander dem faktisk ikke sammen, da jeg er ganske bevidst om, at det er to forskellige ting. Jeg forsøgte endda at være meget tydelig for netop at gøre dette klart. At jeg så kan have formuleret mig dårligt, er en anden sag;)

Nå, men jeg har min 5G-router (en Huawei). Og nu har jeg fundet en Netgear wifi-router i en kasse fra dengang jeg boede et sted med "almindeligt bredbånd", altså ikke 5G.

Så er mit spørgsmål, om jeg kan lave en kobling med kabel mellem de to, så den gamle wifi-router kan benytte min 5G-internetforbindelse og udsende et 2,4 GHz-signal (vel som en slags extender), som kan benyttes af min varmepumpe og radiator, som jo ikke et kompatible med 5G? Eller skal der mere komplicerede løsninger til?

På forhånd tak!
Avatar billede Rune1983 Ekspert
10. september 2021 - 13:37 #7
Din Huawei router. Hvad model er det, vil nok hjælpe os en del her inde? ... måske du blot skal aktivere 2,4 ghz netværket i routeren. Din router burde have en login side.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
10. september 2021 - 13:43 #8
I øjeblikket bruger langt de fleste IOT-enheder (Internet Of Things - små computer-enheder med Internetadgang) WiFi 2,4GHz til at forbinde sig til hjemmets Internet-Router. De fleste routere kan godt administrere enheder både på 2,4Ghz og 5Ghz samtidigt, hvis routeren ellers er opsat til dette. Enheder forbundet til router via hver sin hastighed kan stadigvæk godt kommunikere med hinanden, da de i princippet er på samme lokale netværk.

Har du ingen Internet-Router i hjemmet, og kører din mobil på 4G/5G (det mobile netværk) er din mobil og din varmepumpe ikke på samme lokale netværk, og de derfor må (som regel) ikke kommunikere.

Er dette tilfældet, er mit bedste råd: Anskaf din en Internet router som bruger et 4G eller 5G SIM-kort (kun med Internet-abonnement) til at styre det lokale WiFi netværk og adgang til Internettet. Opsæt router til at køre både 2,4GHz og 5GHz. Forbind dine forskellige enheder til dette lokale netværk + din mobil.
Avatar billede Richard Thune Forsker
10. september 2021 - 15:05 #9
Som Rune i #7 skriver vil det hjælpe meget hvis du fortæller hvilket udstyr du har.
Både router, varmepumpe og radiatorer.
Det er overvejende sandsynligt at din Huawei router er dualband så du ikke behøver yderligere udstyr.
Jeg har erfaring med en Mitsubitshi varmepumpe og den virker på den måde at den forbinder til Mitsubitshi's server og app'en kommunikerer gennem serveren, i det tilfælde er det fuldstændigt ligegyldigt om app og varmepumpe er på samme netværk.
Men din varmepumpe og radiatorene skal selvfølgelig være på internettet.

ps. ja formuleringen af første indlæg blander tingene helt vildt.
Hvordan din router forsynes med interne; gennem telefonledning, kabel-tv, fibernet, eller 4G telefon netværk eller 5G telefon netværk gør ingen forskel.
2,4GHz wifi netværk er type 802.11n en generation gammel, 5GHz wifi netværk er (som regel og ønskværdigt) type 802.11ac sidste nye generation (man arbejder hårdt på næste generation).
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2021 - 15:07 #10
det er bare ikke alle IoT (fx min hp-printer) der kan finde ud af at 'tale rent' og lukker af når 2,4 og 5GHz hedder det samme.
Min 2,4GHz har derfor fået tilføjet et -2 i ssid, så printeren kunne komme på. Herefter kan den så godt snakke med wifi, selvom jeg fjerner -2 igen og har genstartet router - så det er kun lige når den skal lave en date med routeren, at den vil have ren 2,4GHz.